Er det ett fett?

november 8, 2010 at 1:47 pm 2 kommentarer

Av Anne Sofie

Mye stoff om slankekurer om dagen. Men så skjer det da også mye spennende forskning på området. Vi er vel alle enige i at det er kalorier inn og kalorier ut som teller, men har det virkelig noe å si om kaloriene inntas som fett eller karbohydrater? Anne Katrine skrev om kake- og snackskuren til Marc Haub på fredag og den 3. november holdt ernæringsprofessor og avdelingsdirektør i Nasjonalt folkehelseinstitutt Helle Margrete Meltzer et innlegg om motedietter på Ernæringskonferansen 2010 i Bergen. Hun fortalte om en ny amerikansk studie hvor lavkarbo diett (LCHF) ble sammenlignet med lavfett diett (den tradisjonelle slankekuren). Begge gruppene gikk ned like mye i vekt og det var heller ikke noen forskjell når det gjaldt kolesterol i blodet. Meltzer uttaler:

– Dette er utrolig overraskende og slår i hjel alle de forestillingene vi har hatt om at lavkarbodietter fører til høyt kolesterol.

Jeg har i alle år vært «tro» mot myndighetenes anbefalinger om å begrense inntaket av fett og øke inntaket av karbohydrater, men jeg er nå iferd med å akseptere at LCHF-dietten har noe for seg, og at den ikke er farlig på noen måte. I det siste har jeg gjort et lite forsøk på meg selv. Jeg har alltid spist lite fett og har hatt ideelt kolestrolnivå i blodet (mellom 4 og 5 mmol/L). I det siste har jeg spist mye smør og litt mindre «raske karbohydrater» for å se hvilken effekt det har på kolesterolverdiene mine, og overraskende nok er LDL kolesterolet ganske stabilt, men det gunstige kolesterolet HDL har økt. Dette er faktisk en gunstig effekt også for meg som er normalvektig og har stabil vekt. Det er moro når forskningen bekrefter egne erfaringer. Jeg har skrevet litt om fett og kolesterol tidligere hvis du lurer på hva LDL og HDL er.

Entry filed under: Fett, Overvekt, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , , , , , .

Alle slankekurer virker Historien bak teksten på melkekartongen

2 kommentarer Add your own

  • 1. Ann Kristin  |  november 8, 2010, kl. 4:43 pm

    Hei. Kjenner meg igjen i det å alltid ha vært «tro» mot statens anbefalinger og alltid spist lite fett, men er nå litt i tvil.. Har selv sett resultater (ikke på meg selv, men min bror!) som er ganske overbevisende i seg selv av LCHF må ha noe for seg. Jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i studier og sånt ennå – da jeg fortsatt har pensum innenfor statens retningslinjer, men kommer til å gjøre det så snart jeg er ferdig utdannet og finner mer tid til dette. Gøy å se at du har gjort erfaringer med dette selv, skal også gjøre noen «forsøk» i den nærmeste framtid. Synest det er bra med slike holdninger som åpner opp for nye «teorier» ettersom mer forskning blir lagt frem..

    Svar
    • 2. Anne Sofie  |  november 9, 2010, kl. 10:28 am

      Takk for hyggelig kommentar! Jeg mener det er viktig at vi stiller oss åpne for ny forskning og ikke blir hengende ved «etablerte sannheter». Derfor er det viktig at dere som er nye i ernæringsfaget er kritiske til det dere blir presentert. Still spørsmål og utford lærerne deres. Jeg har lært meg at det er mye vi enda ikke vet, og at det er «farlig» å ha for bastante holdninger.
      Jeg har vært inne på bloggen din og lest. Kjempefin blogg! Her har du mulighet til å komme med mye nyttig informasjon til andre.

      Lykke til videre med studiene!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

