2-3 glass melk om dagen

oktober 8, 2010 at 8:49 am 6 kommentarer

Av Kirsti

Melk og ost er en viktig del av vår matkultur, og bidrar med både positive og negative elementer til kostholdet. Vår viktigste kilde til kalsium og jod kan også inneholde fettsyrer som er uheldig for kolesterolet. Høyt forbruk av meieriprodukter beskytter mot en rekke sykdommer (som metabolsk syndrom, type 2 diabetes, tykk- og endetarmskreft), men gir kanskje økt risiko for andre. Som prostatakreft. Bruker man lite melk i kostholdet derimot, er sjansen for å pådra seg benbrudd i voksen alder større. Det er altså med melk som alt annet, -det kan være vanskelig å vite hvor mye som er akkurat passe.

I rapporten «Vidensgrunnlag for rådgivning om indtag af mælk, mælkeprodukter og ost  i Danmark 2010» har vårt naboland tatt spørsmålet på alvor. All tilgjengelig forskning på melk og helse er grundig gjennomgått, og konklusjonen er hyggelig lesning for alle melkevenner: Et moderat inntak av melk og melkeprodukter synes å gi lavest risiko for sykdom. Den danske anbefalingen på 2-3 porsjoner melk og melkeprodukter, tilsvarende 1/4 til 1/2 liter melk per dag, blir stående.

Kostanbefalinger i andre land stemmer godt overens med danskenes syn på saken. Her er et lite utvalg:
  • Portugal (2-3 porsjoner meieriprodukter per dag)
  • Canada (2-3 porsjoner meieriprodukter per dag)
  • Latin-Amerika (2-3 porsjoner meieriprodukter per dag)
  • Irland (2-3 porsjoner meieriprodukter per dag til voksne, 5 til ungdom)
  • Frankrike (3 porsjoner meieriprodukter per dag)
  • Ungarn (3-4 porsjoner meieriprodukter per dag)
  • Uruguay (minst en halv liter melk per dag)
  • USA (3 porsjoner meieriprodukter per dag)

Og til slutt Kina, min favoritt. Ikke helt sikker på hva de skriver, men det er sikkert noe pent om melk!

Advertisements

Entry filed under: Benskjørhet, Diabetes, Fett, Hjerte og karsykdommer, Kreft, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Overvekt, Vekt. Tags: , .

Fårikålens festdag i dag! Smak og behag om skolemelk

6 kommentarer Add your own

  • 1. Fredrik Gyllensten  |  oktober 9, 2010, kl. 4:16 pm

    Så lenge man ikke har intolleranser eller allergier, er meieriprodukter flott 🙂

    Denne analysen finner jeg interessant; «The Consumption of Milk and Dairy Foods and the Incidence of Vascular Disease and Diabetes: An Overview of the Evidence»; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20397059

    Svar
  • 2. Kjell Arntsen  |  oktober 14, 2010, kl. 11:00 pm

    Hei!
    En artikkel i mat og helse handlet om a1 og a2, melk. Og at det var noe i melka som ikke var bra. Allikevel ser jeg på melk som noe bra om en er i en matkrise, det finnes melkeproteiner kasein, som noen sliter med, og det kan danne seg stoffer som lager trøbbel, spesielt psykisk? Ja og laktose er jo også et problem for mange.

    Tenker vi at mennesker skal patte på et Jur, blir vi kvalme. MEN Indirekte er det jo det vi gjør. Jeg hadde gjort det for å overleve, samtidig har også jeg konsumert en del melk gjennom årene. Det har jeg kuttet mye ned på. Fløte som smaks tilsetning, er godt men hva er riktig? Ost har vel ikke mye laktose, men inneholder fortsatt proteinet kasein? Vi er nok ikke spesielt bergnet for å drikke kalve melk. >Da kunne vi voksne drikke morsmelk også, er ikke ment for oss, men for barna.

    Fettet i melk er nok bedre en margarin, som er en smør etterligning. Laget kjemisk med masse skumle prosesser. Selv spiser jeg nå meierismør, og har øket fett inntaket. Har planer om kokosfett, eller olje. Skal ha mye vitaminer i seg, og ikke noe melke produkter.

    Youghurt har for mye sukker. Om vi trenger biosa, eller melkesyre bakterier, kan vita biosa kjøpes på helsekost.

    Ikke lett i denne helsejungelen, noe er basert på pengebasert makt, og noe er basert på sannheter fra grupper som ikke har økonomiske interesser.

    Svar
  • 3. Trine  |  oktober 24, 2010, kl. 7:23 pm

    Hei!

    Jeg har lenge lurt på om det er uheldig å innta for mye melkeprodukter og hvor grensen i så fall går. Jeg spiser vanligvis ca to yoghurter (naturell eller Tine JA), tre skiver med ost, litt kesam og noen ganger lager jeg havregrøt med ca 3 dl melk. Jeg kunne tenke meg å av og til ta et glass med kulturmelk, men jeg har hittil latt det være siden jeg har vært usikker på om det ikke er så bra i så store mengder

    Og en liten ting til siden jeg først skriver her; er det på noen måte farlig å varmebehandle melk (tenker på koking av havregrøt)?

    Dere gjør en fantastisk jobb med denne bloggen! Jeg er fast leser 😀

    Svar
    • 4. Kirsti  |  oktober 26, 2010, kl. 11:20 am

      Hei! Vi sier gjerne at matvarer skal «inngå som en del av et sunt og balansert kosthold». I praksis betyr det at du, innenfor rammen av de kaloriene du trenger på en dag, skal ha plass til alle matvarene som skal gi deg de næringsstoffene kroppen din må ha; frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, kjøtt, oljer, meieriprodukter osv. Det er ingen fare forbundet med å la en større andel av kaloriene komme fra meieriprodukter, så lenge de ikke fortrenger andre viktige matvarer fra kostholdet (fordi du blir mett og ikke orker å spise de andre), eller du totalt sett får i deg mange flere kalorier enn du trenger. Slik du beskriver inntaket ditt ser jeg ingen betenkeligheter med å legge til et glass kulturmelk eller to når du har lyst på!

      Det er ikke farlig å varmebehandle melken. Innholdet av vitaminer kan bli noe lavere fordi de ikke tåler varme, men dette har i liten grad betydning fordi vi får nok av disse vitaminene i kosten uansett. Innholdet av mineraler som kalsium og jod, og som melkeprodukter er en viktig kilde til, endrer seg ikke. Ved kraftig og langvarig oppvarming av melk, i nærvær av sukker som da karamelliseres, kan det dannes stoffer man ikke bør innta for mye av. Men da snakker vi om mye høyere og mer langvarige temperaturer enn du får når du lager havregrøt (med mindre du er en veldig, veldig dårlig kokk…)

      Svar
  • 5. Magre meieriprodukter hver dag! « sunnhetsbloggen  |  januar 31, 2011, kl. 5:46 pm

    […] en viktig rolle i kostholdet vårt. At vi gjerne skulle sett en enda klarere anbefaling på hvor mye av de magre meieriproduktene vi bør spise hver dag, får vi bare ta med som en inspirasjon for […]

    Svar
  • 6. Margareth  |  juni 11, 2012, kl. 7:51 pm

    http://www.kostdoktorn.se/
    alle som interesserer seg for helse og blogg bør lese denne bloggen, det er en lege som skriver, så ikke bare «synsing»

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: