Soppsesongen er i gang

august 20, 2010 at 1:07 pm 1 kommentar

Av: Christine

Høsten begynner å nærme seg og da gjelder det å finne på andre aktiviteter enn å ligge på stranden eller grille i parken. Soppplukking er, for de som ikke har prøvd det, noe jeg virkelig kan anbefale! Kanskje det kan høres litt kjedelig ut, men tro meg når man oppdager at man sitter i et svært soppområde og man kommer hjem med 5 kg sopp er det langt ifra det. Særlig om man er litt matinteressert da..

Watch out for the bad ones!

Selv har jeg ikke peiling på sopp. Vanlige kantareller er jo lette å se og kjenne igjen på grunn av den sterke gulfargen. Hvordan traktkantareller ser ut har jeg også lært meg. Problemet synes jeg at skogen oftest er full av sopper med varierende grader av brunfarger og å se forskjell på dem er sletts meg ikke lett! Et godt tips: plukk bare de sortene som du er sikker på. Vil du dog eksperimentere litt kan du faktisk gå til steder hvor man kan få sjekket om de er spiselige eller ikke, men husk da og legg dem separat fra de spiselige soppene. På Norges sopp og nyttevekstforbund kan du lese hvor du kan få kontrollert soppen din samt informasjon om kurs, turer og andre arrangementer både for voksne og barn. Personlig synes jeg dette er et knalltilbud!

Tilberedning

Hva skal man så gjøre med all denne soppen? Det finnes mange ulike måter å tilberede sopp på, men når man har store mengder synes jeg tørking er en effektiv måte å lagre soppen på (særlig når man ikke har stor frys). Jeg og samboen min la alle soppene spredt utover avispapir og satte på varmekablene. Der lå soppen i et par døgn og når de var knusktørre (og bitte små) puttet vi dem oppe i Norgesglass og stappet inn i boden. Tørket sopp er utrolig enkelt å bruke. Enten kan man knuse de til et fint pulver i en mørtel og for eksempel bruke rett i en saus eller så bløter man de opp i litt kokende vann og bruker de mer eller mindre som ferske sopper. Soppsuppe er også en høydare og da bruker man vannet som soppene har ligget i for å bløte opp. (Oppskrift kan gis om ønskes). Tørking gjør at soppen bevarer mye av smaken. Mer informasjon om plukking og tilberedning av sopp finner du på Matvareportalen.no.

Sunt?

Ernæringsmessig hvordan ligger soppen egentlig an? Jeg hører sjelden noe om at man burde øke soppinntaket sitt. Med sitt høye vanninnhold bidrar soppen med lite energi og inneholder protein, kostfiber samt litt kalium og fosfor. Man bør dog ikke spise for store mengder på en gang fordi sopp kan være litt vanskelig å fordøye, spesielt visse sorter som må behandles på spesielle måter. Visste du for eksempel at sjampinjong ikke bør spises rå? Det er fordi den inneholder et stoff som man tror kan være kreftfremkallende så rådet er å steke soppen godt før den spises.

Har du mistanke om at du har blitt forgiftet? Ta da kontakt med Giftinformasjonssentralen, telefon 22 59 13 00.

Ønsker dere en god sopptur!

Entry filed under: Fiber, Kreft, Protein. Tags: , .

Skolemelk? Jatakk! Brussalget stiger

1 kommentar Add your own

  • 1. Fredrik Gyllensten  |  august 31, 2010, kl. 4:00 pm

    Jepp, jeg visste at sjampinjong er litt giftig rå, noe som overrasket meg når jeg leste det – da det er veldig vanlig med rå sjampinjong i salater.. Så om du ser det på en restaurant, tyder det kanskje på at kokken ikke er særlig kunnskapsrik – eller at han liker smaker og ikke bryr seg om at det er rimelig usunt med rå sjampinjong.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

