En liten smak av Italia

juli 27, 2010 at 9:00 am Legg igjen en kommentar

Av Christine

Har dere fått prøvd min oppskrift på butternut squash? I dagens blogg er målet mitt å få dere til å teste den deilige frukten aubergine, også kalt eggfrukt. Det som er saken med aubergine er den krever helt enkelt litt kjærlighet og tid for at den skal bli god. I verste fall kan nemlig auberginen ha en besk smak og være seig og svampaktig i konsistensen. Slik skal det sletts meg ikke være, og følger dere nøye med her kan jeg garantere en smaksrik opplevelse. Italienerne har lært meg hvordan.

Første gangen jeg smakte aubergine tror jeg nettopp var i Italia. En italiensk dame hadde invitert meg på middag og fremfor meg sto en rykende rett som luktet rett og slett helt fantastisk. Her skulle jeg få min første opplevelse med Melanzane alla Parmigiana – som mer eller mindre oversettes til «aubergine med parmesan» (det har ikke helt samme klangen som på italiensk må jeg innrømme!). Denne retten serveres over hele Italia og innholdet kan variere noe men består oftest av: aubergine, tomatsaus, mozzarella, basilikumblader og sist men ikke minst parmesanost.

En sjekk på Mat på Data viser at auberginen inneholder noe A-, B- og C- vitaminer samt litt kalsium og jern. Dessuten er den kalorifattig med bare 23 kalorier per 100 gram. Retten blir dog ganske kaloririk med tanke på hvor mye olje som må til for å forberede aubergineskivene men pytt pytt…Akkurat i denne retten skal man ikke spare på oljen! Det er ikke vanskelig å lage denne retten men den tar litt tid. Oppskriften under fyller en stor lasagne form og burde være nok til en 5-6 personer.

Melanzane alla Parmigiana 

Kjøp inn:

  • 3-4 store auberginer (om du ikke får tak på dem der du vanligvis handler, prøv asiatiske butikker)
  • 2-3 bokser med oppkuttede tomater
  • 1 stor gul løk
  • Fersk basilikum
  • 2 mozzarella oster
  • 2 dl revet parmesan
  • Rapsolje/olivenolje

Slik gjør du:

  • Begynn med å kutte opp auberginene i skiver, litt mindre enn 1 cm brede 
  • Strø vanlig bordsalt på begge sider av skivene og plasser i et dørslag eller bare la liggendes på et skjærebrett – la de ligge sånn i ca 30 min til du ser at det har kommet væske ut fra auberginen.  
  • I mellomtiden kan du lage tomatsausen: finnhakk løk og stek i olje 2-3 min, hell deretter på boksene med oppkuttede tomater og la småputre i ca 30 min. Smak av med litt salt og pepper. 
  • Sett på ovnen på ca 200 grader.
  • Tilbake til auberginen: skyll skivene under rennende vann for å fjerne saltet og tørk.
  • Varm en stekepanne (sett den nesten på maks)
  • Pensle skivene godt med raps eller olivenolje – stek i panne til de får lett brunfarge på begge sider. Legg til siden og gjenta til alle er stekt.
  • Kutt opp mozzarella ostene i skiver og riv parmesan.
  • Nå kan vi bygge retten litt som en lasagne: begynn med litt tomatsaus i bunnen, legg deretter et lag med aubergine, så på med litt saus igjen og fortsett sånn. Mozzarella osten og basilikumbladene legges litt innimellom lagene. Avslutt med tomatsaus på toppen og parmesan.
  • Sett inn i ovnen ca 30 min – osten på toppen skal gjerne ha litt svak brunfarge.

Retten blir best når den serveres lunken og ikke glovarm, da kommer smakene bedre frem. Nytes enten som tilbehør til kjøtt men jeg synes den er best helt alene, med kanskje bare noe deilig brød til.

Buon Appetito!

Ps: Når man først har lært seg hemmeligheten bak tilberedning av aubergine er stekt aubergine også sabla godt på pizza og bruschetta! Frukten brukes også i dipper. Her er oppskriften til Baba Ganoush, en kjempegod libanesisk dip – her griller man hele auberginen i ovnen og slipper styret med å salte.

Entry filed under: Oppskrifter. Tags: , , , .

«Å legge en rabarber» Karbohydrater biter ikke

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

