Lite brukt tørkerull selges billig

juli 14, 2010 at 10:26 am 1 kommentar

Av Kirsti

Tørkerullen er min gode medhjelper på kjøkkenet, -og en uunnværlig del av sommerens piknik-oppakning. Så lenge rullen har vært av resirkulert materiale holdes miljøsamvittigheten noenlunde i sjakk, og jeg tørker flittig av både rekeskrellende fingre, tomatene jeg har skylt under springen, fisken som trenger et tørk før den lander på grillen,  og isen som noen sølte på blusen. Ingen utfordring har vært for stor for min trofaste venn tørkerullen.

Så viser det seg at min venn ikke er så omgjengelig som jeg først trodde. I følge Matportalen kan resirkulert papir inneholde tungmetaller og trykkfargerester, og bare et fåtall av tørkerullene som finnes på markedet er egnet for kontakt med næringsmidler. Skal du bruke papiret til å tørke av mat med bør den være merket med glass-og gaffelsymbol, eller med en tekst som sier at den er egnet for direkte kontakt med mat. I min egen nærbutikk fant jeg ingen tørkeruller som kunne brukes til det jeg trodde at lå i tørkerullens natur(…) at den skal brukes til.

Så hva med den jeg har stående hjemme på kjøkkenet? I følge Matportalen er rullen fint egnet til å tørke av hender og kjøkkenbenker med. Men til dette skal jeg vel strengt tatt ikke benytte papir? Dét er iallefall tipset fra Grønn hverdag, som forteller at jeg fra et miljøsynspunkt helst bør  bruke klut i stedet for tørkerull så ofte det lar seg gjøre.

Så da står jeg igjen med en fin, nesten ubrukt tørkerull av resirkulert materiale, – som jeg ikke kan bruke til noe som helst.

Her er mine tørkerull-tips, -resultatet av sommerens granskning:

  • Se etter glass- og gaffelsymbol når du kjøper tørkerull, iallefall om du bruker den til det samme som jeg.
  • Velg gjerne miljøgodkjente produkter (se feks etter Svane-merkede tørkeruller), men husk at disse ikke nødvendigvis er godkjent for kontakt med mat.
  • Bruk klut når du ikke strengt tatt trenger å bruke papir

Entry filed under: Merking av matvarer. Tags: , , , .

Sommermat – slik spiser du sunt (og godt!) On a rainy day…

1 kommentar Add your own

  • 1. Bente  |  juli 14, 2010, kl. 3:12 pm

    Nå skal jeg hjem å sjekke tørkerullen ja:)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

