Plages du av hold?

juni 30, 2010 at 12:16 pm 3 kommentarer

Av Christine

På med løpesko og ut i den fuktige luften. Det blir den vanlige runden opp Professor Dahls gate og videre opp Tidemannsgaten og inn i Frognerparken. Og så skjer det, en stikkende smerte i siden. Samboen løper forbi på sine lange bein mens man selv må sakte ned eller rett og slett stoppe. Utrolig frustrerende! Hvorfor får man egentlig hold og er det noe vi kan gjøre for å forebygge det?

I vitenskapelig litteratur omtales hold som «Exercise-related Transient Abdominal Pain» og beskrives som smerte som er lokalisert i siden rett under ribbeina. Smertene opphører som oftest bare få minutter etter avsluttet aktivitet, men er man riktig uheldig kan man ha vondt i noen dager, særlig etter kraftige smerter.

Hvorfor oppstår det?

Selv om de fleste av oss har opplevd å få hold har forskerne ennå ikke klart å finne en ordentlig forklaring til fenomenet. En teori er at diafragma, muskelen som skiller brysthulen fra bukhulen, får for lite blod (og dermed oksygen) fordi blodet vil ledes til musklene som jobber (for eksempel leggmuskulaturen under løping). Denne teorien har nå blitt forkastet ettersom både diafragma og andre muskler må jobbe hardere ved trening og trenger blodforsyning.  En nyere teori er at bindevevet rundt magens organ belastes av den ekstra fysiske aktiviteten eller ved inntak av et stort måltid. Mangel på oppvarming eller dårlig form kan også muligens gi opphav til hold, men den sistnevnte teorien er ikke jeg så glad i!

Hvordan unngå hold?

  • Unngå å spise et stort måltid for tett opp mot trening. Spesielt mat med høyt fett og fiberinnhold øker sjansen for å få hold. Vent derfor et par timer før du trener og spis mat med mye karbohydrater (langsomme), lite fett og moderat til lite proteiner. Et litet mellomåltid ca en time før kan derimot være gunstig slik at du får maksimalt ut av treningen! Olympiatoppen gir konkrete råd om type mat og drikke man bør innta før trening, les gjerne om det her.
  • Drikk vann og sportsdrikker fremfor saft og juice. Vann og sportsdrikker tømmes fortere fra mage enn det saft og juice gjør og man unngår en full og skvulpende magesekk.
  • Drikk små mengder væske jevnt utover treningen isteden for mye på en gang.
  • Varm opp ordentlig før du starter trening.

Hold en stein!

Har man først fått hold, hva skal man gjøre da? De aller fleste anbefaler at man sakter ned litt på farten, da kan det hende det går over av seg selv. Man kan også bøye seg forover, presse mot det vonde området og samtidig puste dypt ut. Helt uten vitenskapelig forklaring opplever mange at det kan hjelpe å holde en stein, kanskje det bare er humbug men jeg har alltid en til hånds 😉

Har dere andre gode tips, bare skriv inn! God trening!

Entry filed under: Fett, Fiber, Protein, Trening. Tags: , , , , .

Fabelaktig fiber Løp til butikken – den pakistanske mangoen er her!

3 kommentarer Add your own

  • 1. Hilde  |  juni 30, 2010, kl. 12:53 pm

    Min erfaring var at kald drikke ga meg hold med en gang! Så da jeg begynte med romtemperert drikke i flaska, har jeg ikke hatt antydning til hold siden det 🙂

    Svar
  • 2. Fredrik Gyllensten  |  august 16, 2010, kl. 7:55 pm

    Interessant, og merkelig at man ikke vet konkret.
    Men med tanke på at hva man spiser har en effekt, kan det jo tenkes at det er de indre musklene som skal holde ting på plass, som ikke gjør jobben sin riktig og det derfor oppstår smerte?

    Uansett; Når jeg først startet å trene fikk jeg ofte hold og det var utrolig plagsomt, men nå har jeg så og si aldri hold lenger.

    Svar
  • 3. Min første 10 km | sunnhetsbloggen  |  september 19, 2013, kl. 3:39 pm

    […] hva er riktig for meg? Hva er best for min kropp med mine forutsetninger? Jeg pleier ofte å få hold hvis jeg spiser feil i for hold til trening. Hvordan skal jeg være sikker på at jeg ikke får det på lørdag? Hvis […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

