Sukrin – det naturlige sukkeret uten kalorier

juni 11, 2010 at 12:11 pm 4 kommentarer

Av Christine 

Det gir ingen blodsukkerstigning og er dermed trygt for diabetikere å bruke. Det skal smake som sukker, knase som sukker men ikke gi en eneste liten kalori! I tilegg har det antioksidant virkning. Ja, dette høres for bra ut for å være sant! Jeg fikk vite om Sukrin via min skole der jeg leste at to gutter, som etter en Høyskolekandidat i ernæring, hadde startet et eget firma som heter Funksjonell Mat AS. Deres mest kjente produkt er Sukrin.

Så, hva er nå dette for noe spennende? Sukrin er et naturlig produkt, basert på sukkeralkoholet Erythritol. Erythritol finnes naturlig i en rekke planter og i fermentert mat som ost og vin. Normalt kan et høyt inntak av sukkeralkoholer (som finnes i for eksempel drops og tyggis) gi problemer med fordøyelsen ettersom de ikke absorberes så lett i tarm. Toleransen for Erythritol er derimot mye høyere (2-4 ganger så høy) fordi molekylene er så små at rundt 90 % absorberes. Fra tarmen transporteres de videre inn i blod, og istedenfor å metaboliseres blir det skilt uendret ut i urinen.

Du kan bruke Sukrin hvor du ellers ville ha brukt sukker, men ettersom Sukrin har ca 75 % av søtsmaken til vanlig sukker trenger man ofte litt mer. Sukrin ble godkjent for salg i Europa og Norge i 2006 etter en grundig kontroll i 1996. Nå finnes produktet tilgjengelig i de fleste helsekostbutikker og på nett.

I går, etter at jeg hadde lest det som kunne leses på nett om Sukrin, bestemte jeg meg for at dette må jo testes! Med fast beslutning om å bake muffins trosset jeg regnet etter jobb og fikk kjøpt meg en pakke (for litt stiv pris, 65 kr for 500 gram). Først fulgte jeg en oppskrift på muffins uten verken fett eller sukker (men da med Sukrin), men det ble ikke noe særlig. Om det var oppskriftens skyld eller min er jeg usikker på, men jeg tror det skyltes mangelen på fett. Jeg håper at endene setter pris på dem.

Neste forsøk inkluderte fett i form av margarin og Sukrin. Muffinsene ble gode (jeg klarte visst å få i meg tre, men de var ganske små da!) men om jeg skal være helt ærlig synes jeg man kunne ane at noe annet enn sukker var brukt. Jeg er skeptisk av natur til mye nytt som kommer på markedet, særlig til alle pillene som skal gjøre oss så friske og sunne. Til tross for mye leting på nett har jeg til min skuffelse ikke funnet noen dokumentasjon som viser til at Sukrin kan ha skadelig effekt, men så vet jeg ikke helt om man har rukket å forske så mye på langtidseffektene av det heller. Jeg lurer for eksempel på hva slags belastning det innebærer for nyrene som må filtrere alt dette sukkeret? Og bare fordi det finnes naturlig i noen matvarer står det lite om hvor mye Erythritol de faktisk inneholder i forhold til å bruke Sukrin kanskje daglig?

Om jeg kommer til å bli en fast tilhenger av Sukrin tviler jeg på. De få kakene jeg baker per år blir nok med ekte sukker, men jeg ser at det kan være et bra alternativ for de som må være forsiktige med sukkerinntaket sitt.  Til dere som har prøvd Sukrin, hva synes dere?

Mer informasjon om Sukrin finnes å lese på www.sukrin.no. Om dere vil søke blant engelske dokumenter så tenk på at Sukrin går under navnet Erythritol.

Entry filed under: Diabetes, Nye produkter, Sukker, Vektkontroll.

Trening under svangerskap gjør godt både for mor og foster Vil du leve lengre? Her er noen tips (satt litt på spissen).

4 kommentarer Add your own

  • 1. freshforlife  |  juni 12, 2010, kl. 7:50 pm

    Sukrin har vært igjennom en rekke tester, og de har som du sier, ikke klart å finne noe skadelig ved dette enda.
    Dog har jeg fått tilbakemelding hos enkelte kunder om at de blir kvalme av det.
    Blan annet min samboer blir dårlig når han har brukt det. Andre sier de får en kald smak i munnen.
    Selv har jeg ikke hatt noen negativ effekt av det.
    Men det kan være greit å understreke at de sier erytritol ikke skal gi noe bivirkninger ved normalt bruk. Om man bruker for mye av dette kan nok flere oppleve bivirkninger.

    Kalorier er det i det, men da det er 0,2 kcal/g får de lov å sette det på null.

    Her står det en fin artikkel om erytritol :
    http://www.matoghelse.no/mat/2007/04/19/erytritol-sukkeralkohol-som-ikke-skader-helsa.aspx

    Svar
  • 2. Stinemundal  |  mars 22, 2011, kl. 11:41 am

    Jeg er en aktiv bruker av Sukrin, og er ekstremt fornøyd med det!
    Begynte med det på grunn av overfølsomhet for sukker som skapte mye magevondt. Bruker nå Sukrin slik at jeg kan lage alt jeg vil uten å få vondt i magen, det er bare å prøve og feile så blir resultatet helt likt som vanlig sukker 🙂

    Jeg tror hemmeligheten er å:
    – Ikke bruke for mye, da kommer den søtningsmiddelsmaken ihvertfall jeg ikke liker. For min egen del vil en kake som ikke er så søt være like god.
    – beholdet fettet iform av fløte/margarin, ellers blir det svært tørt og smakløst.

    Dette gjør kakene like gode, men med litt bedre samvittighet. For hvem trenger alt det tilsatte sukkeret når man helt fint kan erstatte det?

    Bakte daimkake senest i helgen, der jeg kun erstattet sukkeret med Sukrin. Den ble veldig god, om ikke bedre enn den mamma lagde da jeg var liten.
    Og da mener jeg bedre grunnet «godt med god samvittighet»
    🙂

    Svar
  • 3. Gjest  |  august 7, 2011, kl. 5:51 pm

    Kjøpte Sukrin for en stund siden og er veldig fornøyd. Tidligere har jeg ikke kunnet spise risengrynsgrøt og kakao med sukker av dårlig samvittighet (sukkeret har liksom blitt prioritert andre steder :P), men nå er det blitt en endring på det. Trikset er nok å erstatte sukrin med vanlig sukker der man kan/ønsker det (eventuelt blande ut med vanlig sukker for lavere blodsukkerstigning etc.), men likevel ikke overdrive inntaket.

    Svar
  • 4. Harald Bjørn Johnsen  |  oktober 11, 2012, kl. 1:06 pm

    Liker Sukrin,men fy fasan for en pris

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Feil: Twitter svarte ikke. Vennligst vent noen minutter og last denne siden på nytt.

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

