Trening under svangerskap gjør godt både for mor og foster

juni 10, 2010 at 6:30 am Legg igjen en kommentar

Av Christine 

Det er vel kanskje ingen nyhet, men det blir stadig mer fokus på trening og kosthold i forhold til svangerskap. Senest den 8.juni i Aftenposten var det en spennende artikkel i forbindelse med dette. Lene A.H.Haakstad, stipendiat ved Norges idrettshøgskole har i sin doktoravhandling undersøkt hvorvidt fysisk aktivitet har en innvirking på kvinnens vektøkning under graviditeten.

Resultatene viste at de som trente regelmessig under svangerskapet gikk mindre opp i vekt enn de som var inaktive. I tilegg hadde de lavere risiko for å få komplikasjoner under selve svangerskapet og ved fødsel.  Andre studier har ikke vist at det er noe sammenheng mellom trening og lavere vektoppgang under graviditet så dette er et område hvor det trengs mer forskning. 

Lavere vektoppgang eller ikke, trenger du motivasjon til å trene, så påpeker Norsk Helseinformatikk en rekke  helsegevinster ved å trene under svangerskap. Det kan blant annet hjelpe med å:

  •  redusere ryggsmerter, forstoppelse, hevelser og oppblåsthet
  • forebygge høyt blodtrykk og redusere risikoen for å utvikle svangerskapsforgiftning med 40 %, og gi 70 % mindre sjanse for svangerskapsdiabetes
  • føre til at du får bedre humør, mer energi, bedre nattesøvn
  • føre til en lettere fødsel med færre komplikasjoner (kanskje det viktigste av alt!)

I tilegg påpeker Folkehelseinstituttet at regelmessig trening reduserer risikoen for å føde store barn med 23 – 28 %. Høy fødselvekt er blant annet assosiert med risiko for utvikling av overvekt og diabetes senere i livet. Den gode nyheten er at trening gir god effekt uavhengig av om man har trent noe før svangerskapet. Så nå er det bare å sette i gang!

Det viktigste er å finne en aktivitet som man trives med, om det innebærer en rask tur i skogen eller en økt på treningssenteret. Så får man selvsagt anpasse aktiviteten til hva man orker og klarer. Anbefalingene sier minst 30 min om dagen, gjerne med høy intensitet. Da sikrer du god helse for både deg og den lille. Lykke til og gi gjerne tilbakemeldinger på hva som har fungert bra for deg!

 Norsk Helseinformatikk har laget en quiz om graviditet og trening. Ta den gjerne her!

 Planlegger du å bli gravid?

Da er det viktig at du begynner å ta folattilskudd, helst en måned før unnfangelse og de første tre månedene i graviditeten. Allerede få uker etter befruktning dannes nevralrøret som danner grunnlag for utvikling av hjerne og ryggmarg. Mangel på folat kan føre til at nevralrøret ikke lukker seg slik det skal og lede til skader som ryggmargsbrokk. Folat finnes i små mengder i de fleste matvarer, men man får sjelden i seg nok fra kosten alene. Derfor er det anbefalt at man tar tilskudd som du får kjøpt på apoteket. Mer fakta om folattilskudd finnes tilgjengelig på Folkehelseinstituttets sider.

Advertisements

Entry filed under: Svangerskap, Trening, Vektkontroll. Tags: , , , .

Hvitløk – venn eller fiende? Sukrin – det naturlige sukkeret uten kalorier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: