Kefir topper salg av økologiske produkter

juni 4, 2010 at 1:14 pm 2 kommentarer

Av Christine

Da jeg fylte 30 år gikk vennene mine sammen om å kjøpe en alle tiders gave til meg, nemlig i form av mat! Jeg er ikke i det minste sjenert over å fortelle at jeg elsker mat, en lidenskap som ble enda mer åpenbar og forsterket etter to års opphold  i Italia der livet kretser rundt akkurat dette. Gaven jeg fikk viste seg å være fire kasser med økologisk frukt og grønt fra Kolonihagen sendt rett hjem til meg. Ved avtalt dag ventet jeg spent hjemme og gledet meg som et barn som venter på julenissen for å få dykke ned i kassen og se på innholdet. Spenningen var delvis å finne ut hva man skulle gjøre med det man fikk oppe i kassen, det var ikke alltid like innlysende, men noe som er sikkert og visst er at det er den beste brokkolien jeg noensinne har smakt!

De senere årene har utvalget av matvarer økt betydelig i Norge, og deriblant også tilgjengeligheten på økologiske varer. Regjerningen har som mål at 15 % av matproduksjon og forbruk skal være økologisk i 2015. Jeg lurer på; hva slags forhold har vi til økologiske matvarer? Er du en som bevisst velger økologiske varer fremfor andre?

Dette er nok en overraskelse, men økologisk Kefir er det produktet som selger mest av de økologiske produktene på det norske markedet. Deretter på listen er det egg, TINE lettrømme, gulrøtter fra Bama samt TINE lettmelk som selger mest rapporterer Oikos.  Hva betyr det at melken er økologisk? Jo, det betyr at kyr bare får fôr som er produsert uten bruk av kunstgødsel eller sprøytemidler. I tilegg får kuene det bedre ettersom de får mer mosjon og frisk luft, vinn- vinn situasjon!

Denne uken har Ica supermarked et knall tilbud på sine økologiske varer i serien «i love eco«. Frem til på lørdag er det 30  % avslag. Personlig så er jeg spesielt glad i fullkornspastaen og boksene med hakkede tomater som laver en ypperlig pastasaus på få minutter. Leste også at de akkurat har kommet ut med en ny mørk sjokolade som både er økologisk og har Fairtrade merke. En bit mørk sjokolade er jo både sunt (så lenge det spises i små mengder) og full av antioksidanter, så hva bedre sjans til å prøve økologiske produkter?

Entry filed under: Økologi. Tags: , , .

Tips i eksamenstider Sommervikar og gjesteskribent

2 kommentarer Add your own

  • 1. Kristine  |  juni 8, 2010, kl. 9:27 pm

    Takk for tipset angående Ica! Det er synd økologisk mat er så dyrt, men når det er på tilbud, går det jo ann 🙂

    Svar
    • 2. Christine  |  juni 9, 2010, kl. 6:39 am

      Ikke sant! Jeg har merket at Ica har tilbud på akkurat «i love eco» serien sin av og til og da slår jeg til. Nå er skuffene fulle av tomatbokser og fullkornspasta 😉 Synd at det aldri er tilbud på (de økologiske) grønnsakene og frukten, men kanskje det også kommer etterhvert…

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

