Tips i eksamenstider

juni 3, 2010 at 11:25 am 7 kommentarer

Av: Christine (ernæringsstudent og sommervikar i TINE)

For litt mer enn en uke siden reiste jeg meg støl opp fra stolen og med skrivekrampe i hånden – eksamen var ferdig! Allerede en time etter start hadde jeg satt i meg det svære medbrakte rundstykket og var tom for mat. Med fire timer igjen satt jeg med misunnelig blikk og så på maten som medstudentene mine hadde tatt med. Der var det mye variasjon! En hadde med seg en haug med bananer, andre hadde brus, sportsdrikker eller vann. Rundstykker og salater var også på menyen. Noen kviet seg vel sikkert å ha med godteri med tanke på at vi tok eksamen i ernæring!

Med eksamensperioden i full gang er det viktig å passe på så man holder seg frisk og rask. Hva slags mat og drikke bør man egentlig innta for å prestere best mulig? Mathjelpen er en studentorganisasjon for ernæringsstudentene ved Ida Gregersen og Siv Hilde Fjeldstad deler ut produkter på Blindern UniversitetUniversitetet i Oslo. Den 25. mai i år organiserte de en eksamensaksjon på Blindern Universitet der målet var å informere andre studenter om sunt kosthold i eksamenstider. Ved etterspørsel hadde TINE sponset med en del produkter som ble delt ut, noe som forsvant i en fei og ble satt stor pris på!

Astrid Lillo, en av arrangørene bak aksjonen, rapporterte at folk viste stort interesse og kom med mange spørsmål angående kosthold. YT produktene fikk også mye oppmerksomhet, med et flertal gutter som engasjerte seg i områder som omhandlet måltidsmønster, trening og kosthold.

 Gode råd til eksamensdagen:

 

 – Spis en sunn frokost, gjerne med fullkornsbrød som holder deg mett lenge og gir stabilt blodsukker. Med mat i magen bedrer du konsentrasjonen og sjansen til å få en god karakter.

 – Ta med deg nok å drikke! Vann funker bra, men drikkeyoghurter og fruktjuicer gir litt ny energi, smaker godt og fungerer som belønning underveis.

– Prøv å unngå godteri, det gir deg en rask blodsukkerstigning med påfølgende ras som etterlater deg langt mer trøtt enn det du var ved starten. Om du nå vil unne deg en sjokolade, spis den etter mat, da kan blodsukkerstigningen hemmes noe. Frukt, gjerne inntatt sammen med for eksempel yoghurt eller nøtter, er ellers en god erstatning. Et bra tips er å kutte opp frukten på forhånd så du slipper søl. (Husk papir også).

– Pastasalat (gjerne fullkornspasta) og rundstykker med pålegg gir deg en god metthetsfølelse samt inneholder de "sunne" karbohydratene som gir deg bra med energi slik at hjernen din gjør den jobben den skal. Er du veldig nervøs? Kanskje du bør unngå Cola og kaffe.

Jeg ønsker dere lykke til på eksamen!

Entry filed under: Sunnhetstips. Tags: , .

Verdens melkedag i dag Kefir topper salg av økologiske produkter

7 kommentarer Add your own

  • 1. freshforlife  |  juni 3, 2010, kl. 8:13 pm

    Akkurat dette med eksamensmat tenkte jeg på her om dagen.
    Da vi gikk på ungdomsskole og vgs ble vi anbefalt å ta med sjokolade, for det var viktig å kunne bli pigg når vi fikk lavt blodsukker.

    Det jeg da tenker er at; hva om vi unngår å få lavt blodsukker i det store og hele?
    Starte dagen med masse grønnsaker og en god omelett med ost & skinke.
    Ha med nøtter, sjokolade med 85% kakaoinnhold og kanskje enda mer grønnsaker.
    Jeg kan til og med strekke meg til en frukt, for sammen med nøtter gjør ikke dette noe gæli med blodsukkeret.

    Svar
    • 2. Christine  |  juni 4, 2010, kl. 12:25 pm

      Hei!
      Takk for din kommentar! Det er veldig bra å starte dagen med en sunn frokost sånn som du nevner og å spise 4-6 mindre måltider i løpet av dagen for å unngå lavt blodsukker. Grove kornprodukter hjelper til å holde blodsukkeret stabilt og er derfor anbefalt som en del av et sunt kosthold. Bra at du nevner mørk sjokolade med høyt kakaoinnhold! Det vet du kanskje at mørk sjokolade inneholder antioksidanter som beskytter cellene i kroppen mot skade? Men ikke bli lurt – kaloriinnholdet er omtrent det samme som i vanlig melkesjokolade.
      Hilsen
      Christine

      Svar
      • 3. freshforlife  |  juni 5, 2010, kl. 7:26 pm

        For min del er ikke kaloriinnhold noe problem med maten jeg spiser 🙂
        Jeg sørger for å få i meg mat som er energitett for å gi kroppen nok næringsstoffer men ikke ha behov for å pakke meg full av mat.
        Derfor spiser jeg sjeldent mer enn 3-4 måltider per dag.
        Velger man riktig mat trenger man heller ikke så mange måltider for å ha et stabilt blodsukker.

        Korsnprodukter (fine/grove) eksisterer ikke i mitt kosthold 🙂

        Svar
  • 4. Cathrine  |  juni 4, 2010, kl. 11:59 am

    For ikke å snakke om hva man spiser i perioden FØR eksamen!
    Jeg pleide å mure meg inne og spise frossenpizza, drikke kaffe og tylle i meg kjeks med sitronfyll for i det hele tatt å holde meg våken når jeg leste.
    Kan dere ikke blogge om hvordan man kan overleve på student-budsjett en uke og likevel spise sunt? Det er mye billigere å kjøpe produkter med mye fett og sukker enn de sunne alternativene (f.eks. Tines egen YT, koster 50% mer enn vanlig God morgen yoghurt.)
    Cathrine

    Svar
    • 5. Christine  |  juni 4, 2010, kl. 12:28 pm

      Hei Cathrine

      Jeg blogger gjerne om dette temaet. Jeg har vært student i mange år og er det fremdeles så jeg vet hvordan det er å leve på stramt budsjett! Kommer gjerne med noen tips litt fremover, følg med videre..
      Hilsen
      Christine

      Svar
  • 6. kitty  |  juni 7, 2010, kl. 12:41 pm

    Hvordan kan du anbefale drikkeyoghurter og fruktjuicer, mens du samtidig anbefaler å unngå godteri? Juice = sukker = godteri = ugunstige blodsukkerstigninger.

    Svar
  • 7. Christine  |  juni 9, 2010, kl. 1:21 pm

    Hei Kitty

    Ja, selvsagt har du rett i at juice alene også gir stigning av blodsukkeret, men om man drikker det sammen med mat hemmes stigningen. Godteri derimot spiser man aller oftest alene. Yoghurt og drikkeyoghurter har relativt lav glykemisk indeks og dermed ikke særlig stor effekt på blodsukkeret ettersom melkesukker fordøyes langsomt og at disse produktene i tillegg inneholder fett og proteiner som forsinker fordøyelsen og dermed blodsukkerstigningen. Kirsti, som er ernæringsfysiolog her i TINE, har tidligere skrevet en artikkel om sukker som finnes naturlig i mat, les gjerne den: https://sunnhet.wordpress.com/2010/05/27/sukker-som-finnes-naturlig-i-mat-er-ikke-usunt/

    Hilsen
    Christine

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

