Lær deg godt grillvett

mai 28, 2010 at 1:30 pm 6 kommentarer

Av Lise

Har du tenkt til å grille i helgen? Da kan det være lurt å være forsiktig med varmen og lær deg gode grillmetoder. Da styrer du unna de helseskadelige stoffene.

Hvis kjøttet stekes på for sterk varme kan det dannes to grupper av skadelige stoffer, såkalte stekemutagener og PAH-forbindelser. Flere av forbindelsene i disse gruppene kan forårsake kreft fordi stoffene skader arvematerialet. For folk flest er det liten grunn til å bekymre seg for de helseskadelige stoffene i grillmat. Men alle kan likevel bli mer bevisst på hvordan man skal grille for å redusere dannelsen av farlige stoffer.

Her er Mattilsynets tips for smart grilling:

  • Sørg for rene lavasteiner i gassgrillen.
  • Ikke grill over flammene: Unngå å la flammer komme i direkte kontakt med maten. Grillingen bør først starte når kullet er glødende og grått på utsiden.
  • Unngå at fett fra grillmaten drypper ned i grillen. Dette forårsaker røyk som tilfører maten PAH. Bruk stekebrett eller folie som hindrer fett å dryppe ned.
  • Grill mindre fettrik mat.
  • Grill ved lavere temperatur over lengre tid.
  • Plasser maten lenger vekk fra grillkull-/grillelement.
  • Indirekte grilling er lurt. Grill kort tid over varmekilden, flytt maten til et sted på grillen uten kull, og legg på lokk.
  • Vend maten flere ganger under steking/grilling.
  • Grill større kjøttstykker slik at overflaten blir mindre i forhold til volum.
  • Mariner kjøtt på forhånd eller forkok i mikrobølgeovn.
  • Sørg for god lufttilførsel under grillingen.
  • Unngå å bruke oppsamlet stekesjy til saus.

Ønsker du flere tips så kan du også lese om hvordan grillmaten blir sunnest på klikk.no.

Da ønsker vi deg en riktig god helg og kos deg med sunn og god grillmat!

Advertisements

Entry filed under: Kreft, Sunnhetstips. Tags: , , .

Sukker som finnes naturlig i mat er ikke usunt Verdens melkedag i dag

6 kommentarer Add your own

  • 1. Else  |  mai 31, 2010, kl. 1:20 pm

    Jeg er revmatiker. Og vil gjerne ha info/tips til kosthold når det gjelder revmatisme. Jeg er 31 år. Jeg tenker på at hvis jeg er nøye med kostholde at jeg kanskje kan få det lettere med sykdommen.

    Svar
  • 2. Kirsti  |  juni 3, 2010, kl. 10:30 am

    Hei! Et godt sammensatt kosthold er spesielt viktig for deg som har revmatisme. Du finner gode tips fra Norsk revmatikerforbund på nettet(http://www.revmatiker.no/Levgodt/Kosthold/Kostr%C3%A5d). Det gjøres mye forskning på effekten av EPA og DHA (marine omega-3 fettsyrer), og at man anbefaler derfor de som har problemer med leddene å være spesielt oppmerksomme på å få i seg nok fet fisk og tran. Enkelte opplever å bli bedre av å kutte ut enkelte matvarer for en periode. En slik «eliminasjonsdiett» krever oppfølging av klinisk ernæringsfysiolog. Du kan få hjelp til å finne frem til hvilke matvarer det kan være verdt å forsøke å kutte ut for en periode, og samtidig få tips om hvordan du kan erstatte disse i kostholdet. Mitt beste tips er derfor at du ber legen din om henvisning til klinisk ernæringsfysiolog. Lykke til! Hilsen Kirsti

    Svar
  • 3. Trine  |  september 24, 2010, kl. 7:31 pm

    Hei! Jeg bruker av og til kaldpresset rapsolje til steking(den er beregnet til steking). På flasken står det at oljen tåler å bli varmet opp til 180 grader uten miste kvaliteten, men dette sier ikke meg så veldig mye. Vet dere noe om hvor mye som skal til før olje i en teflonpanne blir 180 grader? For meg virker det som om jeg må ha platen på veldig svak varme. Er det pga kreft man ikke bør varme den mer opp?

    Jeg forstår godt hvis dette blir vanskelig å svare på!

    Svar
    • 4. Kirsti  |  oktober 8, 2010, kl. 11:27 am

      Viktige spørsmål du stiller, og jeg tror temaet fortjener en egen blog-post. I mellomtiden, her er svaret jeg fikk fra kokken: Temperaturen i stekepannen kommer antakelig godt over 180 grader når du fyrer for fullt og skal brune noe. Oljer har forskjellig brennpunkt, og jo høyre brennpunkt desto mer egnet er de til steking eller frityr. Ved temperaturer over brennpunktet endrer oljen struktur, og det dannes gasser og stoffer som kan være uheldige for helsa. Det kan også dannes transfettsyrer som påvirker kolesterolet negativt. Dersom oljen brukes flere ganger i en frityr senkes brennpunktet gang for gang ( derav den karakteristiske lukten fra gatekjøkken som bruker oljen for mange ganger om igjen).

      Ekstra virgin olivenolje har veldig lavt brennpunkt, og generelt anbefales ikke slik olje til steking. Jeg er usikker på årsaken til at oljen du har kjøpt anbefales til steking, men du kan jo høre med leverandøren?

      Generelt er altså tipset å velge en varmpresset (raffinert) olje til steking. Du kan gjerne bruke oliven eller raps (mye omega-3 og fin fettsyreprofil), men andre vegetabilske oljer egner seg også . Kokken vi spurte foretrekker selv å bruke soya- eller solsikkeolje til steking, og tilsetter så litt smør til slutt. Den dyre, kaldpressede Extra virgin- utgaven passer utmerket som smakstilsetter i kalde retter, eller som dressing på salaten! Kirsti

      Svar
  • 5. Trine  |  oktober 9, 2010, kl. 6:10 pm

    Hei – Takk for svar!

    Når jeg steker kjøttdeig eller kyllingfilet i rapsolje, så pleier jeg å steke i en teflonpanne på 400-950 watt på den størst platen. Jeg har kjøttet i pannen ca 1 kvarter, er det da sannsynlig at oljen blir godt over 180 grader?

    Svar
  • […] tips og triks kan være godt å ta med seg på veien 🙂 Det er også viktig å lære seg gode grillmetoder for å oppnå et godt […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: