Sukker som finnes naturlig i mat er ikke usunt

mai 27, 2010 at 12:56 pm 14 kommentarer

Av Kirsti 

Sukker er sukker. Enten det kommer fra et eple eller fra en sukkerbit vil sukker-molekylene tas opp og brukes i kroppen på akkurat samme måte. Så hvorfor er det bare  det raffinerte(tilsatte) sukkeret vi skal spise mindre av

Melk, frukt, bær og grønnsaker er stappfulle av proteiner, fiber og næringsstoffer. Disse basismatvarene gjør oss mette og fornøyde, og de har alle sammen en viktig plass i et sunt og balansert kosthold. Mengden sukker som følger med matvarene fra naturens side varierer. Mens tomat, mais og andre grønnsaker gir rundt to gram sukkerarter per 100 gram, inneholder samme mengde melk, neper eller paprika omtrent dobbelt så mye. På kjøpet av antioksidantene i blåbær får du mellom syv og åtte gram sukker, mens de aller mest søte fruktene inneholder opp mot 14 gram per 100 gram. 

Det er ingen helsefare forbundet med inntaket av sukker som følger naturlig med melk, frukt, bær og grønnsaker. Myndighetene anbefaler faktisk at over halvparten av kaloriene vi får i oss kommer fra karbohydrater, og sukkerartene fra ubearbeidede matvarer inngår i denne mengden. "For mye sukker" duger med andre ord ikke som unnskyldning for å slippe å spise opp grønnsakene til middag.

Naturlig innhold av sukker i mat er ikke et kostholdsproblem

Tilsatt sukker derimot, er "tomme" kalorier. Får vi mange kalorier fra tilsatt sukker kan det være vanskelig å få plass til maten som skal gi oss næringsstoffene vi trenger. Man kan nesten si at sukkeret vanner ut næringsstoffene i maten og gjør den mindre næringstett. Samtidig gjør tilsetning av sukker maten mer energitett (mer energi på mindre plass), og den får i tillegg en ekstra god smak. Begge deler inviterer til å innta mer enn man forbruker, noe som igjen øker risikoen for overvekt.   

Den store forskjellen mellom naturlig forekommende og tilsatt sukker ligger altså i hva du får på kjøpet, og hvordan matvarene og sukkeret påvirker det totale kostholdet.

Et lite eksempel til slutt: Tar du ut sukkeret i et eple og fjerner alle de sunne næringsstoffene, blir det bare tomme kalorier igjen. Resultatet blir akkurat som å spise vanlig raffinert sukker. Og da er det jo også nettopp dét!

Advertisements

Entry filed under: Hjerte og karsykdommer, Merking av matvarer, Mineraler, Næringsstoffer. Tags: .

Mer grønnsaker, mindre kviser Lær deg godt grillvett

14 kommentarer Add your own

  • 1. juli  |  mai 27, 2010, kl. 8:29 pm

    hei:) eg lurte på om du kunne forklare hvilket type naturlig sukker/søtningsmiddel det er som er i kumelk(tine)? er det tilsatt for å gi bedre smak…? synest dette er intr…:)

    Svar
    • 2. Kirsti  |  mai 28, 2010, kl. 7:49 am

      Hei! Melkesukker (laktose) er et disakkarid som er satt sammen av glucose og galaktose. Melkesukkeret er ikke tilsatt, men finnes naturlig i melka sånn den kommer fra kua (ca 4,6 gram per dl). Fordi melkesukker gir liten søtsmak oppleves heller ikke vanlig hvit melk som særlig søtt.

      Smaksatt melk, som foreksempel sjokolademelk, er gjerne tilsatt vanlig sukker (sukrose), eller også fruktose i ulike mengder. TINE har ingen melkedrikker på markedet som er tilsatt kunstig søtning, men det er fullt mulig å bruke søtstoffer for å øke søtsmaken. Du kan kikke på ingredienslisten for å finne ut om et produkt er tilsatt sukker eller søtstoff.
      Håper dette var oppklarende! Kirsti

      Svar
  • 3. Linn  |  mai 27, 2010, kl. 10:17 pm

    TAKK. Fin artikkel : )

    Svar
  • 4. kitty  |  mai 27, 2010, kl. 10:32 pm

    «For mye sukker duger med andre ord ikke som unnskyldning for å slippe å spise opp grønnsakene til middag.»

    Hallo, dere sier det jo selv i denne artikkelen, det er da så si ikke sukker i grønnsaker. Frukt derimot inneholder mye sukker, og derfor skal man være veldig forsiktig med bananer og melk og andre matvarer som inneholder mye naturlig sukker, på akkurat samme måte som med matvarer som er tilsatt sukker. Vet ikke Tine at myndighetenes anbefalinger er foreldet og forhåpentligvis endres ganske snart?

    Sukker er sukker, og sukker er knyttet til en rekke helseproblemer uansett om det kommer fra godterier eller melk. Kroppen trenger ikke sukker, og nødvendige karbohydrater kan man få fra så uendelig mange andre næringsrike matvarer.

    Svar
    • 5. Kirsti  |  mai 28, 2010, kl. 10:37 am

      Hei! Her er vi faktisk ikke enige (bortsett fra når det gjelder grønnsakene, da). Mange matvarer som har et naturlig innhold av sukkerarter gir verdifulle bidrag til kosten, både av essensielle næringsstoffer og eventuelle andre helsefremmende komponenter. Det kan være utfordrende å få erstattet det disse matvarene bidrar med, og man kan lett gå glipp av verdifulle næringsstoffer dersom man kutter dem ut fra kosten. Meg bekjent er det ikke vist at de mengdene sukker man får gjennom et normalt inntak av melk, bananer o.l er negativt for helsen. Det betyr selvsagt ikke at man skal drikke ubegrensede mengder melk, eller spise masse druer og bananer hver dag, -prinsippet om et matvarers rolle i et balansert kosthold gjelder, og det vil alltid være et spørsmål om mengder.

      Det er riktig at man også får karbohydrater fra mange andre næringsrike matvarer. Jeg ser likevel ingen grunn til at andre mer komplekse karbohydrater være bedre for kroppen enn f.eks. melkesukker. Gi gjerne tilbakemelding dersom du er av en annen oppfatning, dette er et interessant og viktig tema! Kirsti

      PS. Det er riktig at det er en forenkling å si at «sukker er sukker» slik jeg gjorde. Det kan for eksempel være forskjeller i hvordan ulike sukkerarter og karbohydrater virker på blodsukkeret, og det er ikke nødvendigvis slik at sukkerarter gir raskere blodsukkerstigning enn hva de komplekse karbohydratene gjør. Dette er stoff nok for et eget blogginnlegg (og deg har jeg visst lover før at jeg skal skrive om også…). Kommer tilbake på saken!

      Svar
  • 6. Sonja  |  mai 28, 2010, kl. 12:31 pm

    Veldig bra artikkel:-)

    Svar
    • 7. Kirsti  |  mai 28, 2010, kl. 12:44 pm

      Tusen takk! Ekstra morsomt å skrive når det er så mange engasjerte lesere med gode innspill!

      Svar
  • 8. kitty  |  mai 28, 2010, kl. 2:02 pm

    Interessant diskusjon. Når jeg velger bort sukker og heller spiser mat med lav GI, er det med utgangspunkt i at jeg ikke ønsker en uheldig blodsukkerstigning. Du kan vel ikke mene at matvarer som inneholder mye sukker ikke påvirker blodsukkeret på en annen måte enn matvarer med lav GI? Og melk er vel et slikt produkt, i og med at laktose har høy glykemisk indeks? Det hadde vært fint om du kunne kommentere litt på de seneste forskningsresultatene som er gjort på laktose, det er jo disse som gjør at flere og flere blir overbevist om at «kumelk er for kalver».

    Men jeg vet selvsagt at komplekse karbohydrater ikke er det samme som lav GI, det er kanskje det du tenker på når du sier at komplekse karbohydrater ikke nødvendigvis er bedre enn sukker?

    Når det gjelder frukt er det vel en utbredt oppfatning blant de fleste som rådgir innen kosthold og ernæring at et begrenset inntak – maksimalt 2 frukter om dagen – er fornuftig. Jeg forholder meg til dette og spiser litt frukt, men jeg unngår for eksempel å spise frukten alene. Ved å kombinere frukten med mat som inneholder proteiner og fett, blir den uheldige påvirkningen på blodsukkeret mindre.

    Og til slutt vil jeg veldig gjerne ha eksempler på matvarer som inneholder mye sukker og som du anser som «uerstattelige» 🙂

    Svar
    • 9. Kirsti  |  mai 31, 2010, kl. 8:18 pm

      Det er mange måter å sette sammen et sunt og balansert kosthold på, og flere har god erfaring med å velge mat med lav glykemisk indeks.

      Ja, mat som inneholder mye sukker påvirker blodsukkeret på en annen måte enn matvarer med lav GI. Men mat har ikke nødvendigvis lav GI selv om den ikke inneholder sukker, og innholdet av sukkerarter er ikke nødvendigvis et godt verktøy for å forutsi effekt på blodsukkeret. Fordi:
      – ulike sukkerarter har ulik GI (hvorav melkesukker har relativt lav)
      – stivelse og dekstrose gir høyere GI enn enkelte sukkerarter (ja det var det jeg mente med at komplekse KH ikke nødvendigvis er bedre)
      – andre faktorer i matvaren/måltidet påvirker GI i matvaren/måltidet, feks proteiner, fiber og fett (derfor er det et godt tips, som du sier, å kombinere frukt med mat som forsinker opptaket av sukkerartene, feks litt nøtter).

      Jeg synes egentlig at dette passer nokså godt overens med anbefalingen om at det er det tilsatte sukkeret som er utfordringen, og jeg mener det er fullt mulig å inkludere fornuftige mengder av melk og frukt i et GI-vennlig kosthold.

      Av «uerstattelige» matvarer kommer både melk(overraskende?) og frukt høyt opp på lista hos meg. Kalsium og jod er kanskje de næringsstoffene fra melk det er mest utfordrende å få dekket gjennom andre kilder, mens et variert inntak av fargerike frukt og bær gir unike bioaktive stoffer som man antar virker sammen i et nettverk. To porsjoner frukt eller bær om dagen er absolutt en fornuftig mengde!

      Så da er vi kanskje ikke så uenige likevel? Kirsti

      PS Takk for tips om å skrive om laktose!

      Svar
  • 10. Knut  |  mai 28, 2010, kl. 2:43 pm

    Raffinert sukker er er kjemisk produkt, som har svært få fellestrekk med det som vi normalt betrakter som naturlig mat. Her er raffineringsprosessen beskrevet:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_refining#Sugar_refining

    Det er en trinnvis kjemisk prosess som fjerner alle fibre, mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer som måtte finnes i råvaren. Jeg tror vi kan være enige om at store mengder raffinert sukker er skadelig. Melkesukker, derimot, er det nok delte meninger om.

    Svar
  • 11. freshforlife  |  mai 28, 2010, kl. 7:00 pm

    Nå er det jo en del uenighet om hvor bra fruktosen er.
    I og med at det mest sannsynligvis blir omdannet til fett i leveren og sendt ut i blodet som triglyserider.
    Etter min mening bør man i alle fall ikke overdrive inntaket av frukt. For mye sukker er ikke bra uansett om det er raffinert farring, eller naturlig i matvarene vi spiser.

    Svar
  • 12. Smak og behag om skolemelk « sunnhetsbloggen  |  oktober 12, 2010, kl. 4:22 pm

    […] godteri og kaker. En porsjon skolemelk med kakao vil gi 2,5 gram tilsatt sukker. Husk også at deklarerte sukkerarter og tilsatt sukker ikke er det samme.Myndighetene er opptatt av at vi reduserer mengden tilsatt sukker i kosten, mens sukker som […]

    Svar
  • 13. KristinJensen  |  juli 24, 2011, kl. 11:08 am

    «Det er ingen helsefare forbundet med inntaket av sukker som følger naturlig med melk»

    Jeg har lyst til å kommentere setningen over. Melk er absolutt ikke helsekost. At melk er sunt er tydeligvis noe de fleste nordmenn tror – melk er for kuer og ikke for mennesker. At melk er sunt er en myte – les denne artikkelen så vil du få et annet syn på melk.http://www.mercola.com/article/milk/no-milk.htm

    Kreftceller elsker sukker. Sukker er skadelig i alle former og vi bør forsøke å kutte ut mest mulig. Det er et godt råd å være forsiktig med frukt også. Selv spiser jeg et eple om dagen og noen ganger også en banan. Sørg for at frukten ikke er overmoden da denne inneholder ekstra mye sukker.

    Spis helsekost (kost som er bra for helsen), rå grønnsaker, litt frukt, nøtter og frø (rå), bønner, linser, råris, helkornprodukter, olivenolje. Unngå fastfood og ferdigmat da mesteparten av denne maten inneholder sukker, tilsetningsstoffer og usunt fett. Spis økologisk!

    Happy Natural Life
    Kristin

    Svar
    • 14. Kirsti  |  juli 25, 2011, kl. 10:23 am

      Hei!
      Glucose (sukker) er brensel for celler, og det er riktig at det forskes på om begrensning av tilgang på sukker kan være et ledd i forebygging og behandling av kreft. Glucose er også livssnødvendig for hjernen, og det å opprettholde et normalt blodglucose-nivå er en av kroppens viktigste prioriteringer. Selv uten inntak av karbohydrater vil kroppen klare å mobilisere glucose slik at nivået i blodet opprettholdes. Det er derfor ikke direkte sammenheng mellom inntak av sukker og kreftcellers tilgang på næring. For å holde at vi skal holde oss friske og raske, og være best mulig rustet mot sykdom, trenger vi nok og riktig næring. Mange karbohydrat-rike matvarer (som gir tilførsel av sukker til blodet) er viktige i kostholdet, fordi de inneholder stoffer vi trenger. (Rå) grønnsaker, frukt, helkorn, og alle de andre du nevner er gode eksempler på mat de fleste av oss med fordel kan spise mer av. Det naturlige innholdet av karbohydrater i slike matvarer er ikke et kostholdsproblem, og jeg er ikke uten videre enig i at sukker er skadelig i alle former. Det beste rådet, som jeg tror vi begge kan være enige i, er å sette sammen kostholdet slik at slik at blodsukkeret holdes på et jevnt og normalt nivå. Heldigvis er det mange måter å gjøre dét på, og alle har sin fasit på hvilke matvarer som er riktige for seg.

      Kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter sikrer inntaket av viktige næringsstoffer for mange av oss. Bak Nøkkelråd for et sunt kosthold, som Helsemyndighetene står bak, ligger en omfattende vurdering av all tilgjengelig forskning om sammenhengen mellom inntak av matvarer og helse. I bakgrunnsrapporten finner du egne kapitler om alle matvaregruppene. Man for seg både negative og positive sider, og det gjøres også rede for hvordan disse er vektet opp mot hverandre. Kreft, og hjerte og karsykdom er kanskje de sykdommene det har vært forsket mest på når det gjelder hvilken betydning de ulike matvarer og kosthold har. På bakgrunn av all forskning som finnes om melk, og næringsstoffene i meieriprodukter, anbefaler myndighetene at magre meieriprodukter skal være en del av det daglige kostholdet.

      Dette ble langt, men det er mange interessante problemstillinger du trekker opp. Det lar seg ikke gjøre å svare for alle i detalj her. Vi har skrevet en del på bloggen både rundt karbohydrater, fett og tilsetningsstoffer. Men du har sikkert vært inne og kikket allerede…? Kirsti

      PS Du nevner spesielt rå grønnsaker. Dette med rå mat er noe jeg er litt nysgjerrig på, og som sikkert kunne være artig tema for en blogg-post. Send meg gjerne lenker til informasjon om du har!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: