Poteten får sparken fra «5 om dagen»

mai 20, 2010 at 8:03 am 7 kommentarer

Av Marianne

Nå skal jeg ikke lenger ha like god samvittighet om jeg spiser potet som når jeg spiser brokkoli. Nasjonalt råd for ernæring har nemlig gjort et enormt arbeide med å gjennomgå hva vi i dag vet om sammenhengen mellom inntaket av ulike matvarer og næringsstoffer i forhold til effekten på helsen, og de har blant annet kommet frem til at vi ikke har dokumentasjon for at poteten er like supersunn som andre frukt og grønnsaker. Poteten er fortsatt bra, men skal altså ikke telle på grønnsakskvota lenger.

Kostrådene som nå har blitt lansert er ganske detaljerte på mange områder, og jeg tror det er positivt at myndighetene tør å være såpass tydelige på hva som er oppskriften til god helse. I Norge har det vært få som har ernæringsutdannelse og som har hatt et trent øye for å vurdere et kosthold ut ifra anbefalinger på næringsstoffnivå. Nå vil mange flere ha mulighet til å kunne vurdere kosten og sette gode og konkrete mål for forbedringer. Se kostrådene og sjekk hvordan du selv ligger an her, eller i Aftenpostens mer lettleste versjon her.

I kostrådene fremheves nøkkelhullsmerkede produkter som gode valg. Litt utradisjonelt og spennende er det at usaltede nøtter (10-20 g/dag tilsvarer ~ 10-20 mandler) anbefales hver dag. Rødt kjøtt bør nordmenn imidlertid spise mindre av i følge rådene. Sannsyligvis vil det føre til at enda flere fertile kvinner egentlig burde spise jerntilskudd regelmessig, men om det faktisk vil skje er jeg usikker på. Så damer – husk å sjekke jernlageret en gang i blant! Men tranen kan vi nå droppe hvis vi spiser all den fisken som anbefales (2-3 middagsporsjoner i uka).

Som ernæringsfysiolog i TINE har jeg lært mye om betydningen av meieriprodukter i det norske kostholdet og reagerer på at rådet på dette området (i motsetning til for nøtter) er såpass diffust. Det anbefales et «regelmessig inntak av magre meieriprodukter», men hva er regelmessig for deg? Ett glass om dagen? En halv liter om dagen? Tre porsjoner om dagen? Litt i ny og ne? Sannsynligvis spriker oppfatningen om dette i alle retninger. Når vi vet at meierieprodukter er nordmenns viktigste kilde til jod og kalsium i kostholdet, og at mange får alt for lite av disse næringsstoffene bør det etter min mening i seg selv være en god nok grunn til å gi en mer konkret anbefaling slik våre naboland har. Melk er i tillegg en viktig proteinkilde og energikilde, særlig for barn og eldre med lavt energiinntak.

Men alt i alt er det mye bra i rådene. Myndighetene har gitt oss muligheter til å komme med faglige innspill til arbeidsgruppen. Det skal vi gjøre, og det kan du også her innen 17. juni.

Advertisements

Entry filed under: Næringsstoffer, Sunnhetstips. Tags: , , .

Har du nese for asparges? Istiden er her!

7 kommentarer Add your own

  • 1. freshforlife  |  mai 21, 2010, kl. 8:16 pm

    Jeg er storfornøyd med at poteten er tatt bort fra «5 og dagen».
    Det er virkelig på tide at folk får øynene opp for at det finnes annet å ha sammen med kjøttet 😉 Ikke smaker poteten særlig godt heller.. Men jeg vet jo mange som virkelig ikke klarer seg uten.

    Svar
  • 2. Kine  |  mai 22, 2010, kl. 5:49 pm

    Men nordmenn er jo blandt de som får i seg mest melke/meieri produkter, likevel er det en god del som får osteoporose her til lands, sammenlignet med andre land, hvor de drikker lite melk. Grønne grønnsaker kan være en minst like bra kilde til kalsium som melk,man MÅ ikke ha melk i kostholdet for optimal ernæring, særlig med tanke på at det er flere og flere som får intoleranser mot melkeprodukter.

    Jeg er også fornøyd med at poteten er borte fra 5 om dagen!:)

    Svar
  • 3. freshforlife  |  mai 23, 2010, kl. 9:03 pm

    Enig med deg, Kine.
    Det som er skummelt med melk er at forholdet mellom cal & mag er totalt feil. Vi får alt for mye kalsium. Og siden kalsium «spiser opp» magnesiumen blir det skjeivt i kroppen.
    Derfor er i alle fall jeg litt skeptisk til for mye meieriprodukter. Og så er det jo dette med D-vitamin for å ta opp kalsium..

    Svar
  • 4. Marianne  |  mai 25, 2010, kl. 11:14 am

    Jeg personlig synes det er litt vemodig at poteten er ute av «5 om dagen», og er usikker på om det vil føre til at folk spiser sunnere, men jeg forstår argumentasjonen. Her sitat fra Haakon Mayer, leder av Nasjonalt råd for ernæring, i Aftenposten på nett: –Det er gjort relativt lite studier på sammenhengen mellom poteter og helse. Derfor har vi ikke god nok kunnskap til å inkludere poteten i anbefalingen. Men kokte og bakte poteter har fortsatt en plass i et variert kosthold.

    Jeg tror nemlig at dette kan oppleves som en «innrømmelse» på at poteten ikke er så bra, og at forbruket kan synke ytterligere, og da er jeg bekymret for hva folk velger i stedet. Jeg tror ikke det er en automatikk i at salaten kommer til å bugne på tallerkenen og at alle begynner å spise naturris. Nei, det vil heller kanskje gjøre det enda vanskeligere å spise sunt, og kanskje mister man motivasjonen. Poteten er kanskje ikke en mirakelgrønnsak, men den er nok sunnere enn mye annet som mange nordmenn fyller tallerkenen med. Jeg vil i hvert fall fortsette å spise kokte poteter mange ganger i uka, og håper at den holder seg sunn så lenge jeg lever 🙂 Kanskje kommer den med i det gode selskap (5 om dagen) igjen også hvis noen tar seg tid og råd til å forske på den.

    Når det gjelder melk så er helt klart en matvare som engasjerer mange! Ja, nordmenn har gjennomsnittlig hatt et relativt høyt konsum av meieriprodukter. Men likevel er det er også relativt store grupper av befolkningen som har lite meieriprodukter i kosten og som får lite kalsium (70 % av kalsiumet i norsk kosthold kommer fra meieriprodukter). Norge har en svært høy forekomst av osteoporose, og man har identifisert mange faktorer som bidrar til å forklare dette. Melk.no har skrevet en fin oversiktsartikkel her: http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=16371

    Det er faglig enighet om at det er viktig å ha nok kalsium i kosten for å bygge og vedlikeholde et sterkt skjelett, og melk er en god kilde til kalsium. Det er vist at både opptaket og utnyttelsen av kalsiumet er bra fra melk. Enkelte andre matvarer kan også være gode kilder til kalsium, men i praksis skal man spise ganske spesielt hvis man skal nå opp i anbefalt inntak uten å ta tilskudd, spise berikede produkter eller ha meieriprodukter i kosten. Kalsium i planter er gjerne bundet i strukturer som gjør at opptaket i tarmen blir mye lavere enn fra tilskudd eller fra melk. Det bør også tas med i beregningen. Vi har skrevet en del om melk og benskjørhet på våre nettsider da dette spørsmålet dukker opp ofte. Ta gjerne en titt her: http://www.tine.no/page?id=2740

    Jeg er helt uenig i at forholdet mellom næringsstoffene i en enkelt matvare har noe å si for hvor sunn matvaren er (ref. forholdet mellom kalsium og magnesium i melk). Det må være forholdet i kosten totalt sett som har en betydning. For å komme opp i anbefalt mengde kalsium i kosten, må man inkludere matvarer rike på kalsium. Man kan samtidig ha matvarer rike på magnesium. Hvis alle matvarer skulle ha det ideelle forholdet så ville det ikke være igjen mange matvarer å velge fra. Men det er viktig å sørge for å få nok i kosten totalt sett. Også når det gjelder vitamin D. Hvis ikke man er mye ute i sola da, for da får man nok i sommerhalvåret 🙂

    Svar
  • 5. freshforlife  |  mai 25, 2010, kl. 8:50 pm

    Jeg hadde en kunde for noen uker siden som fortalte meg at hun hadde fått påvost alt for mye kalsium i kroppen.
    Melk hadde hun ikke drukket på mange år siden hun er laktoseintollerant.
    Det hun derimot spier mye av er grønnsaker og diverse supermat.
    Her har vi et klart bevis på at kalsium kan vi få evig nok av uten melken 😉

    Når det kommer til forholdet mellom cal & mag så synes jeg absolutt det er viktig å tenke over.
    Det er helt greit at det er hva man får i seg totalt som er avgjørende for om det er bra eller ikke.
    Men når vi vet at såpass mange har så høyt forbruk av meieriprodukter så vil det allikevel være stor fare for at vi får i oss for mye kalsium i forhold til magnesium.

    Magnesium er et mineral mange av oss får for lite av i utgangspunktet, derfor gjør det ikke saken bedre at det er så skjevfordelt i meieriprdoukter 🙂

    Svar
  • 6. juli  |  mai 27, 2010, kl. 8:45 pm

    Vi mennesker er det einaste pattedyret som drikker melk etter dieperioden…..og det tilåme fra et heilt anna pattedyr!!??? Ekje det litt rart og tenke på? Tenk vist kua dør…dør vi med då??? Syns det er god nok grunn til å rynke på nasa eg då!! 😛 Kjennast ikkje so NATURLIG ut spør du meg….
    Og heilt ærlig…alle veit no at vitamina/minerala blir stærkt redusert ved høge temperatura….so kvifor ikkje bære spise meir grønnsake?:) enkelt og greit! 🙂 Eg unner meg KUN det beste fra naturen….:) Eg slutta med melk for 2 mnd sida og no er nesten ALLE acne utbrudda mine vekk…endelig!!!!:):):):):):):) og er har hatt acne sida eg var 12 år..er no 25! 🙂

    Svar
  • 7. Frukt og grønt gir deg et rikt liv « sunnhetsbloggen  |  desember 9, 2010, kl. 4:08 pm

    […] fra myndighetene og der vil fokuset på frukt og grønnsaker i kostholdet være stort. Jeg ser at Marianne tidligere har omtalt de nye kostrådene, og kommentert at poteten fjernes fra 5 om […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: