Hva slags melk skal barn drikke?

mai 11, 2010 at 10:37 am 14 kommentarer

Av Anne Sofie

Jeg har tre barn hvorav ett fortsatt bor hjemme. Alle tre har fått skummet melk eller ekstra lettmelk å drikke fordi myndighetene anbefaler magre varianter til barn, men jeg tror ikke jeg har sett noen vitenskapelig dokumentasjon bak denne anbefalingen noen gang. Det begrunnes med det generelle rådet om at man bør begrense inntaket av fett og da spesielt mettet fett.

I høst ble det imidlertid offentliggjort en doktoravhandling i Sverige som tvert imot viste at de barna som drakk den feteste melken hadde den laveste kroppsvekten. Man skal selvfølgelig ikke trekke for bastante konklusjoner ut fra en enkelt studie, og forskeren som sto for undersøkelsen sier også at hun ikke vet hva forskjellen skyldes, men jeg kjenner at jeg nå angrer litt på at jeg ikke ga mine barn lettmelk eller helmelk da de var små. Alle har nemlig slitt litt med overvekt selv om de har hatt et sunt kosthold. Selv drakk jeg store mengder helmelk som barn og var tynn som en strek…

Det er ikke mer enn et par år siden temaet ble debattert i Aftenposten. Da gikk en forsker på Ås og en professor og barnelege ved St. Olavs hospital i Trondheim ut og kritiserte myndighetens råd om at barn skal drikke mager melk. De fikk svar fra andre eksperter som mener at barn bør få magre melkevarianter med begrunnelse i forbygging av hjerte- og karsykdom. Med tanke på at det finnes svært lite dokumentasjon på at inntak av melkefett fører til hjerte- og karsykdom, syns jeg denne begrunnelsen er litt svak….

Dette forteller kanskje noe om hvor vanskelig det er å gi kostråd til ulike grupper av befolkningen. Kanskje rådet om å unngå melkefett som gis til den voksne delen av befolkningen ikke passer for barn?

Men inntil det foreligger mer forskning på barns melkeinntak og fedme, er det forståelig at myndighetene holder på sine råd. La oss få mer forskning på dette temaet!

Entry filed under: Barn og ungdom, Fett, Nytt fra forskningen, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , , , , , , , .

Pølseselger for en dag Har du nese for asparges?

14 kommentarer Add your own

  • 1. freshforlife  |  mai 12, 2010, kl. 2:58 pm

    Jeg er av den oppfatningen at melkefett er av det sunneste fettet man finner.
    Derfor velger jeg alltid helmelk foran lett og skummet. Dessuten smaker det jo mye bedre, og det er mindre melkesukker i 😉

    Svar
    • 2. Anne Sofie  |  mai 18, 2010, kl. 7:04 am

      Etter å ha satt meg nøye inn i den vitenskapelige litteraturen angående melkefett og helse, er jeg i ferd med å innta den samme holdningen som deg, nemlig at melkefett er bedre enn sitt rykte. Dette har sittet litt langt inne for meg, for jeg har vært sterkt påvirket av holdningen som rår blant de fleste ernæringseksperter i Norge. Det var først da jeg tok doktorgrad i ernæring og fordypet meg i temaet «Meieriprodukter og hjerteinfarkt» jeg forsto hvor lite dokumentasjon det finnes på melkefettets skadelige virkninger.

      Svar
  • 3. Christoffer Biong  |  mai 28, 2010, kl. 8:34 am

    Jeg har faktisk fortsatt å drikke mager melk, mamma:). Om jeg må velge foretrekker jeg nok lettmelk. Det var mange andre unger som fikk h-melk fast på barneskolen (på 90-tallet), og det har blitt folk av dem også. Jeg kan ikke akkurat si at jeg sliter med traumer fordi jeg fikk skummet, når de andre ungene fikk h-melk. At det skulle ha noen sammenheng med kropsvekt eller helse generelt i dag, har jeg ikke så stor tro på. Det tror jeg det ville være svært vanskelig å gjøre en god studie på.

    Svar
    • 4. Anne Sofie (mamma....)  |  mai 28, 2010, kl. 3:13 pm

      Takk, Christoffer! Da kan jeg ha god samvittighet for at du fikk skummet melk som liten. Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg trakk frem dere som eksempler, men det kanskje også greit?
      Fortsett med å drikke skummet melk, du :). Det viktigste er at du drikker melk i det hele tatt. Det tror jeg du har godt av 😉

      Klem, mamma

      Svar
  • 5. fettelsker  |  juni 3, 2010, kl. 7:31 am

    Jeg forer barna mine på helmelk og fløte, og jeg legger et tykt lag med ekte meierismør på skiva deres. Det er det sunneste som er, dersom du ser bort fra skiva

    Les mer på http://www.lchfnorge.no

    Svar
  • 6. Anne Sofie  |  juni 3, 2010, kl. 8:51 am

    Interessant! Hvor gamle er barna dine og har de «normal» vekt?

    Jeg syns teorien om lavkarbodiett er interessant. Jeg vet at mange har hatt glede av denne dietten for å bedre sin helsetilstand, og nå kommer det jo også vitenskapelig dokumentasjon etterhvert på at dette har noe for seg. Så dette gleder jeg meg til å følge med på framover 🙂

    Svar
    • 7. fettelsker  |  juni 4, 2010, kl. 12:47 pm

      Barna er 4 og 8 og er selvsagt normalvektige. Hadde de ikke vært det hadde jeg bare gitt dem enda mer fett og fjerna brødet til frokost.

      Har selv bedra min vekt/helse på å spise mer fett. Digg er det også om du er glad i feite saker

      Svar
      • 8. Anne Sofie  |  juni 4, 2010, kl. 1:04 pm

        Jeg spiser ikke så mye fett, men det fettet jeg spiser, er hovedsakelig melkefett/smør, og mitt kolesterolnivå er allikevel helt optimalt – 4,7 mmol/L. Og HDL-kolesterolet mitt er høyt og det er jo også gunstig.
        Men jeg spiser ikke så mye karbohydrater (bortsett fra at jeg er veldig glad i poteter). Jeg har isteden høyt proteininntak fordi jeg drikker veldig mye melk, men da går det i skummet melk 🙂

        Svar
  • 9. Ida  |  september 21, 2010, kl. 9:27 pm

    Interessant tema det med ulike melketyper.

    Flere av mine venner fra barndommen/tenårene fikk alltid servert lettmelk hjemme og gikk senere over til skummet for å være mest mulig «sunne» og i frykt for å legge på seg. Mange av disse har i dag betydelig mer fett på kroppen enn dem som drakk, og fremdeles drikker, helmelk.

    Broren min har drukket store mengder H-melk siden han var bitteliten, gjerne 1 liter daglig. Vi andre barna fikk også alltid H-melk i glasset og mamma brukte det bestandig i bakst og matlaging, uten unntak. – Men i motsetning til min bror, drikker vi i dag lite melk. Ikke desto mindre er broren vår slank som fy, og har ikke et gram overflødig fett på kroppen (i forhold til dem/vennene våre som alltid drakk, og fremdeles drikker, skummet melk) Min bror er sterk, men han har altså ikke fett på kroppen! Ikke trener han særlig heller, og iallfall ikke intensiv kondisjonstrening. Likevel er han den som overhodet ikke sliter med noe «overflødig» på kroppen – samtidig som han fremdeles er avhengig av helmelk og MÅ ha dette i store mengder hver eneste dag! Når han er hjemme på besøk nå, blir han rett og slett sur når mamma ikke har H-melk i skapet idet hun i stor grad har gått over til lettmelk og skummet for å være litt sunnere og mer sparsom med kaloriene.

    Ville bare komme med dette som et eksempel på effekten av ulike melketyper, samtidig som jeg tror at helfet melk, på mange måter kan være mer fordelaktig og positivt for kroppen i forhold til lett -/skummetmelk, og det selv om det inneholder mer melkeFETT! Jeg tror heller at kroppen responderer gunstig på fett fra melkeprodukter! At man nå alltid skal velge de magreste variantene fordi dette er sunnest – dette mener jeg er en overhypet trend! Alt skal nå være så lett og magert! – Men aldri har vel heller den generelle befolkningen vært tykkere!

    Barn i vekst, tenårene og pubertet bør iallfall få H-melk! – Melk er uvurderlig i en viktig vekstperiode, og melkefett vil bidra på en god måte! Så kan man heller i voksen alder gå over til lett -eller skummet melk for da er kroppen uansett ferdig og velutviklet.

    Dette var bare litt av mine tanker omkring dette 🙂

    Svar
    • 10. Anne Sofie  |  september 22, 2010, kl. 10:10 am

      Takk for dine tanker, Ida! Spennende!
      Det er mange som har gjort lignende observasjoner som deg, og nå begynner det altså å kommer vitenskapelig dokumentasjon på dette også (som jeg har skrevet om i innlegget). Mange av kostrådene som har vært gitt opp gjennom årene bærer nok litt preg av «etablerte sannheter», og jeg håper myndighetene/forskerne våre er såpass ydmyke at de kan innrømme dette, og sette igang forskning som kan gi oss mer kunnskap om hva barn har behov for. Kanskje man da kommer fram til at melkefett ikke er så skadelig for barn som man har trodd?

      Svar
  • 11. maritbergerud  |  juni 20, 2012, kl. 1:17 pm

    Hei!
    Jeg har hørt og er av den oppfatning av at h-melk som selges i butikk ikke er så sunt, fordi det er blitt homogenisert (melkefettet er blitt spaltet for at fløte og melk ikke skal skille seg og bli «udelikat»). Pga. denne spaltingen blir «fettmolekylene så små» at det legger seg i blodårer etc., således er lette melkeprodukter sunner, fordi det innehar mindre mengde spaltet fett?
    Er melk som ikke er homogenisert sunnere en industrimelk?
    Og er fløte sunner fordi det ikke er homogenisert, til tross for langt større mengde fettinnhold?

    Ønsker dere en topp sommer! 🙂

    Svar
    • 12. Anne Sofie  |  juni 21, 2012, kl. 11:20 am

      Det at homogenisert melk er usunt er nok mer en myte enn fakta basert på vitenskapelig dokumentasjon. Det som skjer under homogenisering, er at fettdråpene spaltes til litt mindre fettdråper. Det skjer ikke noe på molekylnivået. Når disse fettdråpene, enten de er store eller små, kommer ned i tarmen spaltes de til molekyler (fettsyrer og monoglyserider) som er så små at de kan tas opp i tarmveggen og føres over i blodet. Dette skjer med alt fett du spiser, enten det er fra melk, smør, oljer eller fisk for den saks skyld. Fettdråpene som finnes i homogenisert melk er uansett for store til at de kan tas rett opp i tarmen og må gjennom en ganske omfattende prosess før fettet i dem kan føres over i blodet.

      Jeg vet at det er endel tilhengere av teorien om at uhomogenisert melk er sunnere enn homogenisert melk, men jeg har aldri greid å finne noen vitenskapelig dokumentasjon på at teorien deres stemmer. Så i mine øyne er disse melketypene like sunne.

      Det samme gjelder for fløte. Men her får du jo også problematikken med at fløte har en mye høyere fettprosent, som du nevner.

      Ønsker deg også en topp sommer!

      Svar
  • 13. Maria  |  februar 24, 2014, kl. 8:13 pm

    Hei!
    Følte bare for å kommentere her, selv om artikkelen er litt gammel.
    Selv så drakk jeg lite melk i oppveksten, (er 20 nå ) men om jeg drakk noe så var det helmelk, som for øvrig ble brukt i all matlaging.
    Har alltid vært tynn som en strek!

    Til spørsmål :
    Nettopp fordi jeg drakk lite ren melk fra glass opp igjennom, fikk jeg etter noen år fått vite at jeg har laktoseintoleranse. Er laktosefri melk annerledes fra lettmelk i fettinnhold etc?

    Er det så nødvendig å drikke så mye melk som blir anbefalt – når det finnes så mange andre gode kalsiumkilder i dagens varierte kosthold?
    Jeg kan godt skjønne at melk var en viktigere ernæring før i tiden, men da hadde de heller ikke kjøleskap til å kunne holde på melka, og drikke så mye som vi gjør i dag?

    Svar
    • 14. Anne Sofie  |  mars 5, 2014, kl. 4:16 pm

      Hei
      Moro å høre at du bekrefter hypotesen jeg beskriver i dette blogginnlegget!
      Det eneste som skiller laktosefri lettmelk fra annen lettmelk, er at laktosen er fjernet. Fettinnholdet er det samme.
      Jeg vet ikke hvilke anbefalinger du viser til når det gjelder hvilke mengder melk vi bør drikke. Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter inngår i det daglige kostholdet, uten at de har noe spesielt fokus på drikkemelk framfor ost eller syrnede produkter. Du kan altså like gjerne spise ost eller yoghurt, eller bruke melkeprodukter i matlagingen for den saks skyld. Det viktigste er at du sørger for at kostholdet ditt innholder en eller flere kalsiumkilder. Hvis du har laktoseintoleranse er det vel ost som er mest aktuelt for deg. Meieriprodukter er den viktigste kalsiumkilden i det norske kostholdet så det kan være vanskelig å dekke kalsiubehovet dersom du kutter ut meieriprodukter helt fra kostholdet ditt. Men umulig er det ikke, du må bare planlegge godt hva du spiser. Andre kilder til kalsium er fisk som spises med ben (sardiner) og enkelte grønnsaker.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

