Vil vite hvor mye sukker som er tilsatt

april 14, 2010 at 8:27 am 3 kommentarer

Av Kirsti

Myndighetene gir råd om hvordan vi bør spise for å holde oss friske og leve lenge i landet. Ett av rådene er å kutte ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godterier.

For matvarer som ikke inneholder andre karbohydrater enn de som er tilsatt for å gi søt og god smak gir næringsdeklarasjonen en god pekepinn på hvor mye sukker produsenten har hatt i.  10 gram karbohydrat per 100 gram brus betyr stort sett at én desiliter brus er tilsatt 10 gram sukker (eller 5 sukkerbiter om du vil).  

I de færreste tilfeller er sammenhengen mellom karbohydrater i næringsdeklarasjonen og sukkeret vi ønsker å begrense inntaket av like enkel. "Karbohydrater" omfatter både sukkeret som blir tilsatt for å gi søt smak, og de karbohydratene som finnes naturlig i næringsrike matvarer som melk, frukt og korn.  I noen tilfeller er ‘sukkerarter’ spesifisert i deklarasjonen i tillegg til karbohydratene, men heller ikke denne informasjonen viser hvor mye sukker som er tilsatt og hvor mye som følger med råvarene. Et glass melk inneholder nesten åtte gram melkesukker, og et eple opp mot 15 gram fruktsukker. Inntak av frukt- og melkesukker, i den form og mengde de forekommer naturlig i matvarene, er ikke forbundet med helsefare. Det er heller ingen kostråd, hverken i Norge eller ellers i verden, som går ut på å begrense inntaket av sukkerarter som sådan.  Når næringsdeklarasjonen på matvarer ikke skiller tilsatte sukkerarter fra de som følger naturlig med næringsrike matvarer gir den rett og slett ikke den informasjonen vi trenger for å kunne velge matvarer i tråd med kostanbefalingene.  

I en stor undersøkelse som Synnovate har gjennomført for TINE går det frem at de fleste forbrukere oppfatter sukkeret som tilsettes for å gjøre  maten søt (tilsatt sukker), som mer uheldig enn de sukkerartene som finnes naturlig i frukt, bær (fruktsukker) og melk (melkesukker). Kunnskapen er altså helt i tråd med Ernæringsmyndighetenes anbefaling om å begrense inntaket av tilsatt sukker.

Vet du hvor mye sukker som er tilsatt i maten du kjøper?

Dagens regelverk for merking legger ikke opp til at det skal gis informasjon om hvor mye sukker som er tilsatt i matvarene. Det burde det gjøre!

Entry filed under: Merking av matvarer, Næringsstoffer. Tags: , , , , .

Det siste måltid blir stadig større Vi spiser mer kjøtt enn noen gang

3 kommentarer Add your own

  • 1. Aurora  |  april 14, 2010, kl. 10:36 am

    Sukker som finnes naturlig i frukt, korn og mjølk har vel samme uheldige innvirkning på blodsukkeret som tilsatt sukker? har hvertfall uheldig innvirkning på helsa mi og følelsen min av velvære =/ for ikke å snakke om fordøyelsen! lavkarbo, uten korn og frukt, har vært redninga for meg og mange andre, og jeg håper flere vil oppdage de gode helseeffektene av et kosthold rikt på fett og fattig på karbohydrater 🙂

    Svar
    • 2. Kirsti  |  april 15, 2010, kl. 7:33 am

      Hei! Om du tar ut sukkeret i et eple og fjerner alt annet, vil det tast opp og omsettes i kroppen på samme måte som tilsatt sukker. Og da er det jo også dét! Tilsatt sukker er «tomme kalorier». En viktig grunn til å begrense inntaket er at kaloriene fra sukker stjeler plassen til den maten vi må spise for å få i oss de næringsstoffene vi trenger. Korn, frukt, bær og melk inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter, fiber og protein som vi vanskelig kan få dekket fra andre kilder. Vi får mye «på kjøpet».

      Hvordan ulike sukkerarter, matvarer, og ikke minst måltider påvirker blodsukkeret er verdt et eget blogg-innlegg i seg selv. Gi meg litt tid, så lover jeg å komme tilbake på saken! Kirsti

      Svar
  • 3. Karbohydrater biter ikke « sunnhetsbloggen  |  juli 30, 2010, kl. 4:53 pm

    […] oppsummert kan det være vel så lurt å velge grovt og å være forsiktig med sukkeret, som å telle karbo.  Hørt det før, sier […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: