Vi spiser mer kjøtt enn noen gang

april 14, 2010 at 9:59 am 3 kommentarer

Av Lise

Visste du at vi spiser 77 kilo kjøtt hver i året? Det er 210 gram hver dag det. Det har aldri tidligere vært registrert et så høyt forbruk av kjøtt i Norge. Det gjør at vi nordmenn får i oss mer mettet fett og at de gunstige endringene i kostens fettsyresammensetning har stoppet opp. Vi spiser også for lite fisk. Dette kommer fram av rapporten Utviklingen i norsk kosthold 2009 som gis ut av Helsedirektoratet.

Rapporten viser at vi spiser mer frukt og grønt og mindre sukker enn tidligere. Men fortsatt har mange nordmenn mye helse å hente på å legge om kostholdet. Usunne kostvaner kombinert med at vi rører for lite på oss, medvirker blant annet til utvikling av hjerte- og karsykdommer, kreft, overvekt og type 2-diabetes. Noe som koster samfunnet enorme summer hvert eneste år.

Så la oss starte allerede i dag med å gjøre de små endringen. Våren er her for fullt og kveldene er lange og lyse – perfekt for en joggetur, sykkeltur eller en gåtur. Nå vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre i kveld – og kanskje jeg skal kose meg med en deilig kyllingsalat til middag🙂  Tar du oppfordringen?

Entry filed under: Fett, Hjerte og karsykdommer, Kreft, Sukker, Trening, Vektkontroll. Tags: , , , , , , , , , , , , .

Vil vite hvor mye sukker som er tilsatt Hva spiser nordmenn i 2010?

3 kommentarer Add your own

  • 1. Aurora  |  april 14, 2010, kl. 10:45 am

    Hvor mye korn spiser vi hver i året, da? Og hva med sukker? Jeg langer innpå med rikelig med kjøtt og fisk, smør og oljer, frø, nøtter, kokos, kakao og avokado – masse, masse fett – samt en del grønnsaker, og har aldri følt meg bedre! Blitt kvitt både eksem og plagsomme fordøyelsesproblemer ved å kutte ut meieriprodukter og kornprodukter i kosten. Har også fått større treningseffekt og økt metthetsfølelse (da jeg spiste brød ble jeg sjelden ordentlig mett bortsett fra av middag, og var gjerne skrubbsulten etter to-tre timer, nå kan det uten problemer gå fire-fem timer mellom hvert måltid, ofte seks-sju).

    Svar
    • 2. Lise  |  april 19, 2010, kl. 7:39 am

      Hei Aurora!
      Vi nordmenn spiser i dag gjennomsnittlig ca 13 kg mindre kornvarer enn vi gjorde på 70-tallet. Og sukkerinntaket begynner nå etterhvet å gå nedover. Foreløpig har vi best data på inntaket av tilsatt sukker hos de minste barna, og der har sukkerinntaket gått betydelig ned fordi inntaket av saft og annen søt drikke er redusert. Tall på dette finner du i rapporten jeg viser til i innlegget over.
      Godt å høre at du har blitt kvitt dine fordøyelsesplager ved å endre kostholdet. Men fremdeles er det slik at de aller fleste normenn fint tåler både melk og korn, og da er disse matvaregruppene viktige fordi de bidrar med mange viktige næringsstoffer som proteiner, vitaminer og mineraler.

      Svar
  • 3. Aurora  |  april 23, 2010, kl. 8:50 am

    Kanskje det er slik, men jeg er ikke den eneste som har fått mye bedre helse ved å kutte ut disse matvarene, samt øke fettinntaket. Flere jeg kjenner har opplevd å bli kvitt diverse plager på denne kosten – ei venninne lå utslitt i senga i omtrent et år, greide ikke å gå på skola mer enn kanskje en dag i uka, og da ble hu helt tappa for energi. Endringer i kosten som strider helt mot det myndighetene anbefaler, har gitt henne et nytt liv. Hu er nå ei av de mest energiske personene jeg kjenner, med masse overskudd til både skole, politisk engasjement og trening. Ei anna jeg kjenner har hatt Raynauds syndrom, dvs. konstant kalde hender, og har blitt myye bedre ved å droppe brødet og spise masse fett. Hun har også fått økt energi og velvære, samt økt treningseffekt. Ei tredje jeg kjenner har også opplevd å få økt energi og økt kroppsvarme for følge av en liknende kostholdsomlegging – og jeg lurer på, når så mange bare i min nærmeste omgangskrets får bedre helse når de spiser stikk motsatt av det myndighetene anbefaler, er ikke dette noe som bør forskes mer på, og ikke bare avfeies som unntak? Kan det være at mange som sliter med liknende plager kan kureres bare ved hjelp av mat? Gledelig å høre at inntaket av korn og sukker går nedover, men for mange tror jeg ikke det er nok å begrense sukkeret f.eks. til 10 % av energiinntaket, noe som jo også er svært mye. Fins det egentlig forskning som viser at de fleste tåler mjølk og korn godt? Vil anbefale boka «Bedre uten brød», som legger fram en del forskning på karbohydratbegrensning, samt resultater av klinisk praksis med lavkarbo som behandlingsform. Interessant bok som ihvertfall har hjulpet meg masse.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

