1-0 til Fedon?

februar 22, 2010 at 12:47 pm Legg igjen en kommentar

Av Torill

Jeg fortsetter med Nøkkelhullet, jeg. Stort sett syns jeg det er en fin ordning som passer til mange produkter. Siden jeg jobber mest med middager og ferdigmat, er det kritieriene for disse produktene jeg kjenner best til: Det som jeg syns er viktig å fremheve er kravet til mengde grønnsaker; 25g/100g rett. Men, her er også paradokset som jeg sliter litt med å forstå: begrepet grønnsaker i denne sammenheng omfatter IKKE poteter. Hvis du derimot leser rådene om 5-om-dagen, ser du at det gjør det.

Det betyr i praksis at hvis du lager deg kjøttkaker til middag hjemme med gulrøtter og poteter til, kan du regne potetene som grønnsaker – og som del av «5-om-dagen». Men, dersom Fjordland eller en annen produsent skal lage den samme middagsretten må det være 25g gulrøtter/ 100g rett i tillegg til poteter!

Hvordan kan poteten både være, og ikke være, en grønnsak? Vi nordmenn er jo født og oppvokst med denne lille knollen som vi alltid har fått høre at vi skal spise mer av. Poteten har jo vært nærmest som en «staple food» å regne for Norge, slik risen har vært det for mange asiatiske land.

Jeg har forsøkt å spørre myndighetene om dette, og svaret er at kriteriene for Nøkkelhullet er satt av både norske, svenske og danske myndigheter og siden det bare er Norge som fortsatt har poteten inkludert i 5-om-dagen, var dette et punkt de måtte godta slik. Norske myndigheter jobber også med nye kostråd som skal komme dette året. Ryktene sier at poteten da vil bli tatt ut…

Hm.. så da ble det kanskje 1-0 til Fedon?

Entry filed under: Dietter, Nøkkelhull. Tags: , , , , , , , .

Ferdigmat med god samvittighet Prøv OL-frokosten som servers i Vancouver

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

