Ikke mer enn 31 sukkerbiter

februar 15, 2010 at 10:19 am 3 kommentarer

Av Kirsti 

Anbefalingen fra Norske myndigheter er at maksimalt ti prosent av kaloriene jeg trenger skal komme fra tilsatt sukker. "Tilsatt sukker" er (med unntak av søtstoffene, -såkalte kunstige søtningsmidler)det vi har i maten  for å få den til å smake søtere. Det er sukkeret vi strør på kornblandingen til frokost, det vi slumper i vaffelrøren, og sukkeret som er tilsatt av produsenten i ferdigvarer som brus, saft, syltetøy og kjeks, -og i fruktyoghurt og sjokolademelk for dens saks skyld. 

Myndighetene anbefaler at maks ti prosent av kaloriene våre kommer fra tilsatt sukker

 

Jeg trenger omtrent 2500 kilokalorier(kcal) hver dag. I tråd med anbefalingen kan opp til 250 av disse komme fra tilsatt sukker. Ett gram sukker gir 4 kcal, altså kan jeg rundt regnet innta 62 gram, eller 31 sukkerbiter, per dag. Her er noen eksempler på hvor jeg kan få mine 31 sukkerbiter fra:

  • 6 dl brus, eller
  • 120 gram blandet smågodt, eller
  • 140 gram sjokolade, eller
  • 1,5 L Litago sjokolademelk (original), eller
  • 28 kartonger TineMelk Kakao (à 250 mL)
  • 6 beger Tine Fruktyoghurt (á 150 mL), eller
  • 10 porsjoner (à 75 gram) Go’dag fruktmüsli, eller
  • Makrell i tomat på 48 brødskiver (25 gram per skive)

Jeg spiser sjelden seks beger fruktyoghurt eller 48 skiver med makrell i tomat på én dag. Og det lureste er nok også å velge litt herfra og litt derfra. Selv balanserer jeg så godt jeg kan mellom hva som gir mest kos (jeg nekter foreksempel å gi slipp på den lille sjokoladen etter middag), og hva som bidrar positivt til kostholdet forøvrig. Er det bare "tomme kalorier" som inntas fort og glemmes lett, eller får jeg noe mer på kjøpet? Viktige fettsyrer? Proteiner og fiber som holder meg mett lenge, – eller hva med mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger?

For ordens skyld: Vi klarer oss fint uten tilsatt sukker, -anbefalingen er å lese som en øvre grense. Husk også at den totale mengden, eller antall sukkerbiter om du vil, varierer fra person til person avhengig av energibehovet. For et barn, som veier mindre og trenger færre kalorier, vil de ti prosentene tilsvare om lag 15-17 sukkerbiter. Lise har tidligere skrevet om hvordan inntaket av tilsatt sukker hos 2-åringer ligger an i forhold til anbefalingene.

Entry filed under: Næringsstoffer, Protein, Sukker, Vekt. Tags: , , , .

Gode fastelavnsboller med mindre kalorier Nytt nummer av Melkedråpen

3 kommentarer Add your own

  • 1. Aurora  |  mars 10, 2010, kl. 9:41 am

    shit, det er mye sukker!

    Svar
  • […] Sukker er sukker. Enten det kommer fra et eple eller fra en sukkerbit vil sukker-molekylene tas opp og brukes i kroppen på akkurat samme måte. Så hvorfor er det bare  det raffinerte(tilsatte) sukkeret vi skal spise mindre av?  […]

    Svar
  • 3. Sukkerbomber skjult i maten « sunnhetsbloggen  |  oktober 29, 2010, kl. 1:29 pm

    […] og for Kirsti (og meg) utgjør det omtrent 60 gram tilsatt sukker daglig, eller som hun sier: ikke mer enn 31 sukkerbiter daglig. Det er lett å trekke fram yoghurt som “synderen” men husk at den også […]

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

