Meieriprodukter og slanking

februar 3, 2010 at 2:37 pm 2 kommentarer

Av Anne Sofie

Så du Schrødingers katt sist uke?  Joda, det var om hvordan Oddvar Brå brakk staven, men jeg syns innslaget om melk  og Alex James var mer interessant. Alex James er bassist i rockbandet Blur, dirigent, bonde og ostprodusent. Han ville teste påstanden om at meieriprodukter er slankende ved at kalsium fra meieriprodukter binder seg til fett i tarmen og dermed forsvinner ut i doskåla fremfor å legge seg på hoftene. Han gjennomførte sitt eget private forskningsprosjekt i samarbeid med det Britiske medisinske forskningsråd, og fant at teorien stemte: Fettet havnet i doskåla når han spiste mye meieriprodukter.

Professor Arne Astrup ved København universitet har vært ansvarlig for flere forskningsprosjekter med samme tema, men med litt fler forsøkspersoner. Han har funnet det samme. Det er kalsiumet i melka som binder seg til fett slik at det ikke kan tas opp i tarmen.

Jeg er lidenskapelig melkeelsker – drikker ca 1 – 1 1/2 liter skummet melk hver dag. Det er nok noe av forklaringen på hvorfor jeg kan spise det jeg vil, men allikevel holder vekta…..

Entry filed under: Fett, Mineraler, Næringsstoffer, Nytt fra forskningen, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , , , , , , , .

Drikk nok UNDER trening Riktig påfyll ETTER trening

2 kommentarer Add your own

  • 1. Terje Olsen  |  februar 10, 2010, kl. 1:44 pm

    Fem smørpakker er borte, og går du inn på aktivitetsmåleren på TT ser du at jeg ikke er helt på latsida. Når jeg er på elipsens program for calorie-burner er jeg opptatt av å ende på 600-750 på økta. Hva betyr det for vektnedgang? Hva innebærer det for meg om jeg hiver innpå en YT-restitusjonspakke rett etterpå – sett i forhold til vekt?

    Svar
  • 2. Anne Sofie  |  februar 12, 2010, kl. 3:34 pm

    ooiiii, Terje! Jeg har vært inne på aktivitetsmåleren og ser at du er kjempesprek!! – men jeg må jo få si at jeg alltid har syns at du er en flott kar selv med noen ekstra kilo på maven….
    Man regner med at menneskekroppen har 7000 kcal pr kilo kroppsvekt, dvs: hvis du forbrenner 700 kcal tilsvarer det 100 gram kroppsvekt, og hvis du drikker en YT restitusjon hiver du innpå igjen 225 kcal. Da ser det jo ikke ut til å være store vektreduksjonen…
    Men, trøst deg med det, at bildet ikke er så enkelt. Det er mange ting som spiller inn i vektregulering og forbrenning, og det er ganske mye mer komplisert enn å bare regne direkte fra kalorier til vekt. Det er viktig med riktig restitusjon etter en treningsøkt. Det gir grunnlag for muskelvekst, som igjen kan føre til at forbrenningen din går opp generelt. En slags god sirkel altså: mer muskler – mer forbrenning – bedre vektregulering :o))

    Hilsen fra
    Anne Sofie

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

