Drikk nok UNDER trening

februar 2, 2010 at 12:37 pm 2 kommentarer

Av Lise

Foto: Kim Abel

I går skrev jeg litt om hva du bør spise før du drar på trening. Er du flink på forberedelsene så avgjør det mye hvordan treningen kommer til å bli.

Det mest avgjørende underveis i treningen er å få i seg nok væske. Mange kunne nok prestert bedre dersom de var flinke til å drikke nok både før og under trening. Ikke vent med å drikke til du kjenner deg tørst, det kan være for sent. Da har du  det allerede unødvendig tungt på treningen.

Tips til hva du bør drikke UNDER trening:

  • Drikk på alle økter som varer over 30 minutter
  • Begynn å drikk så raskt som mulig – drikk  hvert 15. minutt.
  • Drikk 1/2 – 1 liter væske per time
  • På korte treningsøkter  eller med relativt lav intensitet er det tilstrekkelig å drikke vann.
  • På treningsøkter over 60-90 minutter (avhengig av intensitet) bør du få i deg karbohydrater (30-60 g karbohydrater per time trening):
    • Sportsdrikke (f.eks. YT Sportsdrikk)
    • Svak saft eller utvannet juice
    • Banan, rosiner, hvetebolle, energibar
  • Bruk sportsdrikke og salt mat ved stort væsketap.
  • Fortsett å drikke etter trening/konkurranse til du er i væskebalanse.

I svette tapes både vann og mineraler (salter). Drikker du noe med litt salt i erstatter du væsketapet og bidrar til å holde på vannet i kroppen. Uten salter vil en større mengde av væsken man tilfører skilles ut som urin. Salter eller mineraler hjelper derfor til å opprettholde væskebalansen ved lengre og hardere økter. Sportsdrikker har en tilpasset mangde salter og kan være en enkel måte å dekke behovet på.

Men hvordan kan du sjekke at du er i væskebalanse? Se på urinfargen – den skal være klar etter morgenurinen. Er den mørk gul må du drikke mer.

Hvis du er flink til å drikke nok og til å fylle på ny energi ved behov, vil du få mer overskudd til å holde intensiteten oppe. Du har også fått en fin start på restitusjonsprosessen og kan raskere få kreftene tilbake etter trening.

Ønsker du å lese mer om hva du bør drikke underveis i treningen så anbefaler jeg deg å ta en titt på Olympiatoppens faktaark om «Mat og drikke under trening» eller les artikkelen «Smart påfyll under trening«.

Lykke til!

Entry filed under: Idrettsernæring, Mineraler, Sunnhetstips, Trening. Tags: , , , , , , , , , .

Hva du bør spise FØR trening Meieriprodukter og slanking

2 kommentarer Add your own

  • 1. Riktig påfyll ETTER trening « sunnhetsbloggen  |  februar 5, 2010, kl. 7:58 am

    […] har tidligere skrevet om hva du bør spise og drikke før trening og under trening. Men vel så viktig er det å få i seg litt mat og drikke rett etter at treningsøkten av over. […]

    Svar
  • 2. bortaultra  |  mars 12, 2010, kl. 11:35 pm

    Heisann! dette var innnteresant, jeg har akkurat begynt et hardkjør uten like, og jeg har egentlig bare hatt med vann, men etter å ha lest dette ser jeg at jeg med fordel kan drikke en annen type drikk og. takk for det:)

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: