Kalsium + vitamin D = sant

januar 19, 2010 at 3:57 pm 3 kommentarer

Av Anne Sofie

Myndighetene har lenge anbefalt at vi skal ta tran for å få nok vitamin D og dermed et sterkt skjelett. Nå er det kommet dokumentasjon på at det ikke er noen vits i å ta tran hvis du ikke får i dag nok kalsium.

I siste nummer av British Medical Journal er det publsert resultater fra en stor studie med 68 517 deltagere hvor man så på hvilken effekt vitamin D alene kontra vitamin D + kalsium hadde på risikoen for brudd i skjellettet (ben, arm, hofte).

Konklusjonen i studien var at vitamin D i doser på 10-20 mikrogram (de norske myndighetene anbefaler 7,5 mikrogram vitamin D pr dag til barn og voksne) ikke forebygger brudd alene. Hvis man derimot tar det sammen med kalsium, reduserer det risikoen for brudd generelt med 8%, brudd i hoften med hele 16%, uavhengig av alder og kjønn.

Jeg tar en skje tran hver dag og har i mange år skylt den ned med et glass melk, først og fremst fordi jeg syns melk effektivt fjerner den vonde smaken fra tran. Men jeg er nå enda mer overbevist om at dette er smart, fordi kombinasjonen av vitamin D og kalsium er så viktig.

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium i vårt kosthold, men jeg vet selvfølgelig at mange ikke kan drikke melk fordi de ikke tåler det. Lise har tidligere skrevet tips om hvordan få nok kalsium uten melk. Hun har også skrevet et bra innlegg om benskjørhet.

Advertisements

Entry filed under: Benskjørhet, Kosttilskudd, Mineraler, Nytt fra forskningen. Tags: , , , , , , , , , .

«Kumelk kan brukes i kreftvaksine» Ikke kast «gammel» mat

3 kommentarer Add your own

  • 1. Marte  |  januar 21, 2010, kl. 9:16 am

    Hvordan kan det ha seg at Norges befolkning drikker så mye melk som de gjør, men fortsatt ligger på verdenstoppen over benbrudd?

    Svar
  • 2. Anne Sofie  |  januar 22, 2010, kl. 7:50 am

    Hei Marte!
    Benbrudd kan ha mange årsaker, men hvis det er benskjørhet inne i bildet, er årsaksforholdene ganske kompliserte. Man kan godt ha benskjørhet selv om man drikker mye melk. Det er mange ting man må gjøre «riktig» for å unngå benskjørhet, kalsiuminntaket er bare en av faktorene. Man kan f. eks mangle vitamin D, noe som er utbredt i enkelte grupper i befolkningen. I Lise sitt innlegg om benskjørhet (som jeg har linket til i innlegget mitt) kan du lese mer om dette.

    Hilsen fra
    Anne Sofie

    Svar
  • 3. Marte  |  januar 22, 2010, kl. 12:49 pm

    Takker for svar. Jeg var nok litt uobservant. Har lest alle innleggene i ettertid. Supert!

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: