Få tilbake kaffetrakteren!

desember 30, 2009 at 2:16 pm 2 kommentarer

Av Kirsti

Plutselig var den borte. Trakteren som trofast hadde sørget for min daglige koffein-dose på jobb var erstattet av en flunkende ny og helautomatisk vidundermaskin. Alle var glade. Unntatt jeg, som vil ha trakteren tilbake.  Jeg skjønte fort at mine trassige argumenter ikke kunne vinne mot ferdigbrygget caffemocca, americano og latte. Men i kampen for den daglige kaffen er alt tillatt, -også det skitne ernæringsfysiolog-trikset om å vite best om hva som er bra for helsen og ikke. Jeg håper derfor å vinne frem med å hevde at traktekaffen sunnere enn kaffemaskin-kaffen.

Kaffebønner inneholder fettstoffene kafestol og kahweol, som øker kolesterolnivået i blodet. Mesteparten av kafestolet og kahweolet kan fanges opp av papirfilteret i trakteren, og jeg har derfor drukket mine daglige 3-4 kopper uten særlig bekymring. Kaffe som ikke er filtrert er derimot vist å øke kolesterolet, og dette er årsaken til at man i alle norske hjem for noen år siden ble anbefalt å bytte ut kokekaffen med trakter- eller pulver-varianter

Altså har vi trakter- og pulver-kaffe (som filtreres før frysetørring) på den gode siden, mens kaffe fra kjele og presskanne er verstingene som bare får komme frem til fest (eller på skogstur med bål, som også er gyldig grunn for å finne frem Kaffelars). Men hvordan er det med kaffen fra kaffemaskinen? 

Kaffen er et must i de flestes jobb-hverdag. Men har det noe å si om den kommer fra trakter eller maskin?

På hjemmesidene til Norsk kaffeinformasjon finner jeg mange gode tips om hvilken kaffemaskin jeg bør velge. Men ingen steder finner jeg informasjon om hvordan kaffen fra de ulike maskinene påvirker fettstoffene i blodet mitt. Brukes det papirfilter? Stålfilter? Blir de kolesteroløkende stoffene filtrert bort eller gjør de det ikke? Og hva har det isåfall å si for helsen min, og for resten av landets verdensmestere i kaffedrikking, dersom dagens fire kopper filterkaffe byttes ut med den fra maskin?

Kanskje har det ingenting i å si, og kanskje er min stempling av kaffemaskinen grunnløs og urettferdig. Men inntil noen kan gi meg et klart svar på om kaffemaskin-kaffe er like sunt (eller usunt, om du vil) som filterkaffe kommer jeg til å bruke argumentet rått og hemningsløst i kampen for å få trakteren tilbake.

Godt Nytt Kaffe-år!

Entry filed under: Fett, Hjerte og karsykdommer, Sunnhetstips. Tags: , , , .

Godt nyttår! Har du nyttårsforsetter?

2 kommentarer Add your own

  • 1. Mari Kristensen  |  januar 10, 2014, kl. 1:28 pm

    Dette lurer jeg på også!! Har du funnet det ut? 🙂

    Svar
    • 2. Kirsti  |  januar 10, 2014, kl. 4:15 pm

      Hei! Jeg kan nok ikke skryte av noen stor innsats for traktekaffen etter at skrev innlegget i 2009. Om du er interessert i temaet kan jeg anbefale en fin oppsummeringsartikkel om kaffens effekt på hjertehelse av Erik Arnesen i seneste nummer av Norsk Tidsskrift for Ernæring (http://www.ntfe.no/utgaver/17-nr-4-2013/92-kaffe-og-hjertehelse). Det fremgår av artikkelen, ikke uventet, at både type kaffe og tilberedningsmetode har betydning for kaffens effekt på helsen. Arnesen viser også til en studie fra Universitetet i Wageningen hvor det ble vist at innholdet av de kolesteroløkende stoffene kafestol og kahweol i såkalte «kaffeputer», som ofte brukes både i hjemmet og på arbeidsplasser, var ubetydelig. Selv om det fortsatt finnes lite forskning på området er det i alle fall betryggende at denne ene studien tyder på at kaffe basert på kaffeputer sannsynligvis har liten effekt på kolesterolet.
      PS I følge artikkelen er Norsk kaffeinformasjon i samarbeid med Universitetet i Oslo i ferd med å se på kapselkaffe og effekten på kolesterol. Det blir spennende å se hva de finner!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

