Mat mot fyllesyke

november 27, 2009 at 4:53 pm Legg igjen en kommentar

Av Lise

Nå er julebordsesongen i full gang, og selv skal jeg på mitt første julebord lørdag kveld. Jeg er vel ikke alene om å ha god erfaring med å våkne opp dagen derpå, etter en strålende fest, med hodet fullt av tømmermenn og magen i ubalanse. Men nå finnes det gode råd.

Klikk.no skriver i dag om en vitenskapelig gjennomgang av hva man bør spise dagen derpå. Om vi kan stole på det som står der så er det kort oppsummert fire ting som har effekt når uhellet er ute.

  • Egg
  • Bananer
  • Vann
  • Juice

Hvorfor funker dette?

Egg gir deg energi i likhet med annen mat. Men egg har også store mengder cysteine. Det er et stoff som bryter ned en av giftene som forårsaker fyllesyken.

Bananer sørger i likhet med annen mat å tilføre kroppen elektrolytter, men de tilfører kroppen kalium – et stoff som alkoholen sørger for at kroppen tappes for. Kiwi er for øvrig også full av kalium og du finner det i mange sportsdrikker også.

Vann motvirker dehydrering. Det hjelper også å tynne ut biprodukter i magen. Når du drikker mister kroppen både natrium og glykogen. Det kan erstattes om du har litt sukker og litt salt i vannet du drikker. (Og dersom du ikke visste det: Det er svært preventivt å drikke vann ved siden av mens du drikker alkohol.)

Juice inneholder fruktose som gir kroppen energi. Men, den store fordelen er at det øker farten på kroppens nedbryting av giftstoffer. Den erstatter også vitaminer og mineraler som ble skyldt ut av systemet når kroppen jobbet med alkoholen.

Da vet jeg i alle fall hva jeg skal spise til frokost søndag morgen:

  • Omelett med et glass juice til og en smoothies m/banan eller bananmilkshake.

Og når det gjelder selve festen så har jeg noen regler jeg sverger til (eller forsøker i alle fall…):

  • Slutte å drikke alkohol klokken 12 (på kvelden altså…)
  • Drikke 1/2 liter vann før jeg går og legger meg.

Til slutt så kan det være greit å huske tommelfingerregelen: Ett glass vin – ett glass vann

God helg og godt julebord!

Entry filed under: Sunnhetstips. Tags: , , , , , , .

Ernæringseksperter krangler om kostrådene, igjen… Frukt, melk og grovt brød reduserer blodtrykket

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

