Tran, fiskeolje, selolje og nå krill

november 25, 2009 at 9:08 am 5 kommentarer

Av Torill

Først var det bare tran som gjaldt, siden kom fiskeoljen og seloljen, og nå tilslutt krillen. Alle hevder å inneholde omega-3 fettsyrer med "dokumenterte effekter" i massevis. Forvirret? Ja, det er ikke noe rart!

Her er noen fakta:

Først, når vi snakker om omega-3 fettsyrene er det hovedsaklig EPA og DHA fra marine kilder vi snakker om. Kroppen vår er dårlig til å danne disse selv, og de må derfor inntas gjennom kosten, dvs gjennom fet fisk og tran.

Tran – torskeleverolje, dvs fett fra leveren til torsken. Denne oljen inneholder omega-3 fettsyrene EPA og DHA i en konsentrasjon på ca 25%. Fettsyrene er bundet i såkalte triglycerider. Tran selges hovedsaklig i flytende form, da den er vanskelig å konsentrere opp. En god del av forskningen på omega-3 fettsyrenes helseeffekter er gjort vha tran. Norske myndigheter anbefaler tran til alle fra 4-6 uker alder og livet ut! Se www.shdir.no, www.mollers.no

Fiskeolje – fettet fra kjøttet på fet småfisk som sardiner, ansjos og brisling. Denne oljen brukes hovedsaklig i kapselprodukter fordi den kan konsentreres opp til å få relativt mye omega-3 i en kapsel. I likhet med tran, finnes fettsyrene bundet i triglycerider. Fiskeolje brukes også som tilsetning i feks brød. Det aller meste av forskningen rundt omega-3 fettsyrenes helseeffekter er gjort vha fiskeolje.

Selolje – fett fra spekket på selen.  Selolje inneholder mindre DHA og mer DPA (dokosapentaensyre) enn fiskeolje. Noen studier er gjort på selolje og leddsmerter, se www.nifes.no. Man tror at omega-3 fettsyrene i selolje er lettere tilgjengelig for komponenter involvert i betennelse enn omega-3 fettsyrene i fiskeolje, men her trengs det mye mer forskning!

Krill – en gruppe rekelignende virvelløse dyr. De inneholder omega-3 fettsyrer hvorav en stor andel er bundet som fosfolipider. I tillegg inneholder den antioksidanten asthaxanthin. Krill har de senere årene slått seg voldsomt opp som den "nye generasjonen omega-3". Det hevdes i solid markedsføring at fettsyrenes binding som fosfolipider kan påvirke positivt hvordan kroppen tar opp og utnytter disse fettsyrene. Se feks www.superba.no. Er så denne så mye bedre enn de andre? Neppe! Men, jeg lover å revurdere min påstand dersom det gjøres solid og grundig forskning som viser det motsatte.

Enn så lenge nyter jeg min skje med sitrontran i forvissning om  jeg iallefall gjør én ting riktig for helsa mi.

Reklamer

Entry filed under: Diverse, Fett, Hjerte og karsykdommer, Kosttilskudd, Næringsstoffer. Tags: , , , , , , .

Kumobbing gir mindre melk Ernæringseksperter krangler om kostrådene, igjen…

5 kommentarer Add your own

  • 1. Thomassen  |  februar 15, 2010, kl. 3:55 pm

    er det ikke forsvinnende lite mengde omega 3 i anbefalt krill dose fra superba?
    kan man ikke like gjerne kysse en torsk?

    Svar
    • 2. Torill  |  februar 16, 2010, kl. 9:12 pm

      He, he, nei, så galt er det ikke, men det er lite omega-3 i den, ja.
      Jeg må innrømme at jeg ble litt forvirret da jeg prøvde å finne svar på innholdet og leste forklaringen i Spørsmål og svar. Der oppgir de to totaler for omega-3 fettsyrer, men ingen mengde EPA og DHA. Disse to fettsyrene er de som anses å være de viktigste og det blir derfor enda vanskeligere å si hvordan dette skal være så mye bedre enn tran eller fiskeolje. Itillegg til at totalmengdene er små…

      Svar
  • 3. CiViX  |  juni 1, 2010, kl. 9:57 am

    Jeg har blogget om effekten av fiskeolje og spesielt krillolje her:
    http://blog.tjomlid.com/?p=2742

    Så vidt jeg har funnet ut har man ikke gode vitenskapelige studier for å backe opp de fleste helseeffekter knyttet til omega-3, spesielt ikke når det inntas i kapselform.

    Imøteser gjerne kommentarer på dette i bloggen min.

    Svar
  • 4. Torill  |  juni 4, 2010, kl. 12:57 pm

    Hei! Nå ble jeg imponert over alt du har satt deg inn i! Det var jammen ikke verst.. Jeg beklager at det har tatt tid før jeg svarer, men det skyldes bl.a. at jeg har vært på 4-5 dagers konferanse i Nederland, arrangert av ISSFAL (se http://www.issfal.org.uk). Denne konferansen omhandlet kun fett i relasjon til helse, og mye av fokuset var (som tidligere) på betydningen av omega-3, særlig DHA, under svangerskap og for barn. Hjertehelse var selvfølgelig også et tema. Det er faktisk veldig mange studier som er gjort, og som pågår, med tilskudd i form av kapsler! Stort sett alle humanstudiene som ble presentert under konferansen angikk studier der supplement ble brukt, og da i form av kapsler.

    En liten kommentar til helsepåstander: jeg er enig med deg at det hevdes svært mye der ute som det hverken er lov å hevde og som det også ikke er hold i å hevde. Det er EFSA som avgjør hva man har lov til å si og ikke, basert på noen utrolig strenge kriterier for både forskningsdesign og resultater. Men, om ikke en påstand har gått gjennom nåløyet hos EFSA, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er en effekt.
    Så, jeg sier som jeg har sagt før: spis fisk og ta en skje tran. Da gjør man en god investering i helsa:-)

    Svar
  • 5. CiViX  |  september 24, 2010, kl. 7:47 pm

    Bare en liten oppfølging. Jeg blogget mer om kosthold og kom innom omega 3 igjen:
    http://blog.tjomlid.com/?p=3046

    Her siterer jeg bl.a. en metaanalyse utført av Cochrane i 2006 som konkluderte som følger:

    «The trial results were inconsistent. The pooled estimate showed no strong evidence of reduced risk of total mortality (relative risk 0.87, 95% confidence interval 0.73 to 1.03) or combined cardiovascular events (0.95, 0.82 to 1.12) in participants taking additional omega 3 fats. The few studies at low risk of bias were more consistent, but they showed no effect of omega 3 on total mortality (0.98, 0.70 to 1.36) or cardiovascular events (1.09, 0.87 to 1.37). When data from the subgroup of studies of long chain omega 3 fats were analysed separately, total mortality (0.86, 0.70 to 1.04; 138 events) and cardiovascular events (0.93, 0.79 to 1.11) were not clearly reduced.»

    Det synes altså å være lite god dokumentasjon på at tilskudd av omega 3 har noen tydelig effekt på ellers friske mennesker.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggere like this: