Nei til godtepose i barnebursdager

oktober 26, 2009 at 1:55 pm 9 kommentarer

Av Lise

Barnebursdag, yaymicroJeg har nylig feiret 8 års bursdag hjemme. En superhyggelig bursdag med 21 flotte jenter på besøk. Men da jeg og datteren min satt hjemme på kjøkkenet noen dager i forveien og snakket om hva vi skulle spise og hva vi skulle gjøre i bursdagen forsøkte jeg meg forsiktig med: Kan vi ikke kutte ut godteposene denne gangen? Det falt ikke i god jord. Tenk hva de andre ville si og hvor skuffet de ville bli? Alle de andre har jo godteposer i bursdagen sin.

Jeg kaster kanskje ut en brannfakkel når jeg sier jeg IKKE liker disse godteposene i barnebursdager. Jeg er klar over at tidene har forandret seg siden jeg var 8 år på 70-tallet, men jeg synes det er en uting.

Her kommer ungene i bursdagsselskaper, på ukedager og i helgene, det spises kaker, pølser, brus, gele og alt mulig annet, og så skal de ha godteposer i tillegg? Til informasjon så inneholder en liten godtepose med ca 100 gram smågodt omtrent 25 sukkerbiter.

Jeg er ingen hysterisk mamma når det kommer til godteri, men jeg er av den mening at disse bør kuttes ut. Det blir nok godteri og søtsaker i bursdagene i seg selv. I fare for å føle meg som verdens kjipeste mamma vurderer jeg å ta opp dette på neste foreldremøte, sånn at foreldrene kan prate med ungene om dette, for igjen å få ungene til ikke å henge med leppa dersom de kommer i bursdag og man IKKE får godteposer. Kanskje jeg kommer til å oppleve at de andre foreldrene er av samme mening og egentlig vil kutte den ut de også.

Hva mener dere?

Entry filed under: Barn og ungdom, Sukker. Tags: , , , , , .

Hvordan lage god mat lettere Ny nettside om idrettsernæring

9 kommentarer Add your own

  • 1. trille  |  oktober 26, 2009, kl. 8:55 pm

    Jeg er helt enig med deg! Skjønner ikke hvordan godteposer kom til som en «må-ha» i bursdager.
    Da jeg var «ung» (uff, skrev jeg akkurat det?), fikk vi kake, saft og pølser, og det var det. Jeg synes det er mer enn nok, og i tillegg feiret vi aldri bursdag på ukedagene, og det var ikke snakk om lørdagsgodt om man hadde vært i bursdag. Jeg husker at jeg syntes det var helt rettferdig og helt normalt.
    Jeg tror det er hva man venner barna til, og å foreslå dette på foreldremøte tror jeg er et langt steg i riktig retning. De aller fleste i dagens samfunn er smertefullt klar over hva et usunt kosthold med for mye sukker gjør med oss, men de synes kanskje det er vanskelig å sette en grense, eller bare det å komme igang.

    Svar
  • 2. Stine H  |  oktober 26, 2009, kl. 9:00 pm

    Hei Lise,

    godt at noen bringer dette på banen, for disse godtposene har irritert meg siden barna begynte å gå i bursdager!
    Har også forsøkt å lufte ideen om å kutte godteposene, og det har funket noen ganger, men ikke alltid. Har også forsøkt å si at godteposene man får i bursdag er kan man kanskje spare til lørdag….. (ikke veldig populært det heller…)
    Man ønsker jo ikke å legge inn for mange søknader i kategorien verdens kjipeste mamma, men med godt over 20 bursdager pr barn pr år pluss alle lørdager, ferier hvor man unner seg litt ekstra etc, blir det mye søtt i løpet av et år.

    Svar
  • 3. annebrit  |  oktober 26, 2009, kl. 9:54 pm

    Hva i all verden er godteposer godt for? De eneste som har godt av det må være de som selger det. Hvis foreldre vil sine barns ve og vel prakker man vel ikke på dem godteposer! Hvis vi skal hjelpe barna til å «bygge» helse, så kommer ikke de «byggeklossene» gjennom godteposer. Det måtte være hvis man fylte dem med gulrøtter og nøtter!

    Svar
  • 4. Lise  |  oktober 27, 2009, kl. 7:29 am

    Så godt å høre at det er flere som er enige med meg:)

    Svar
  • 5. Janne  |  oktober 27, 2009, kl. 8:41 am

    Enig med deg, Lise!
    Datteren min var i bursdag i går ettermiddag, og der var det godtpose. Hun har begynte på skolen i høst, og det er 27 elever i klassen, hvilket vil si at det antagelig blir en del bursdager fremover.

    Et tips er å lage en pose som inneholder kanskje bare et stk godteri og en eske rosiner. I tillegg kan man putte småting oppi, f.eks. klistremerker, sprettballer, ballonger, viskelær, hårstrikker eller -spenner. Tror det kan være minst like populært!

    Svar
    • 6. Lise  |  oktober 27, 2009, kl. 9:44 am

      Hei Janne
      Det var et godt forslag å putte litt andre ting oppi posen:) Risikoen er jo at det kan bli ganske dyrt da, kronene ruller fort når man skal kjøp andre småting. Men det er absolutt verdt å tenke på.

      Svar
  • 7. Henriette Hedlov  |  oktober 27, 2009, kl. 11:42 am

    Helt enig med godteriposen-diskusjonen.

    Dere bør få en delefunksjonalitet på bloggen deres slik at det er enkelt for oss å dele eksempelvis denne artikkelen med andre på Facebook, Twitter, blogger og mail 🙂

    Svar
    • 8. Lise  |  oktober 27, 2009, kl. 12:18 pm

      Ja, vi må få inn dele-funksjonene på bloggen. Jeg jobber med saken, men programmereren vår har så mye å gjøre om dagen så det har dessverre drøyd litt lenger enn ønsket.

      Svar
  • 9. Henriette Hedlov  |  oktober 27, 2009, kl. 11:43 am

    Helt enig med godteriposediskusjonen.

    Dere bør få en delefunksjonalitet på bloggen deres slik at det er enkelt for oss å dele eksempelvis denne artikkelen med andre på Facebook, Twitter, blogger og mail 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 135 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

