Vi bør drikke melk

september 24, 2009 at 12:37 pm 9 kommentarer

Av Anne Sofie

Det kommer stadig nye forskningsresultater om melk som vekker debatt. DinSide publiserte forleden innlegget «Bør du drikke melk?» hvor de oppfordrer til diskusjon. I innlegget forteller de om Foto: Yaymicroen studie der britiske og australske forskere har fulgt opp en 65 år gammel kostholdsundersøkelse blant barnefamilier i England og Skottland for å undersøke hvordan melkeforbruket i barndommen har virket på helseforhold senere i livet.  

Sjefskonsulent i ernæring Susan Rønholt Hansen ved danske Landbrug & Fødevarer uttaler: – Det som er bra med denne undersøkelsen er at den viser klart og tydelig at personer som har drukket melk, ikke tar skade av det. Snarere tyder det på at det er hensiktsmessig.

Slikt blir det diskusjon av! Jeg har selv forsket på temaet, og vet godt at dokumentasjonen på dette ikke er fullstendig, men i det siste er det kommet resultater fra mange undersøkelser som peker i samme retning. En grundig gjennomført vitenskapelig undersøkelse om kosthold og hjerteinfarkt er nylig publisert i den Amerikanske legeforeningens anerkjente tidsskrift. Den sammenfatter forskningsresultater fra  studier som er gjennomført mellom 1950 og 2007. Her greide man ikke å finne noen sammenheng mellom melk og hjerteinfarkt. Det er også publisert en fransk, en engelsk og en dansk oversiktsartikkel som støtter dette. Og når man i den store kreftrapporten fra World Cancer Research Fund og American Institute for Cancer Research fant en sannsynlig beskyttende effekt av melk mot tykk- og endetarmskreft, drikker jeg min daglige halvliter melk med glede og uten frykt. Jeg vet at den tilfører meg mange vitaminer og mineraler som jeg trenger.

Jeg er overbevist om at friske personer, og da spesielt barn, har godt av å drikke melk og spise meieriprodukter. Og til dere melkeskeptikere der ute: Dette har jeg ment lenge, helt siden før jeg begynte å jobbe i TINE! Men jeg vet også at det er mange meninger om melk og også mange følelser knyttet til melk. Jeg vil gjerne høre hva du mener om dette.

Entry filed under: Barn og ungdom, Hjerte og karsykdommer, Kreft, Nytt fra forskningen. Tags: , , , , , , , , .

Det sunneste syltetøyet Får du nok kalsium og vitamin D?

9 kommentarer Add your own

  • 1. anders  |  september 24, 2009, kl. 5:59 pm

    Hei!noen tanker om hvor mye melk pr/dag som blir ugunstig:??du nevner din daglige halvliter 🙂
    drikker selv mye melk(skummet) og bruker det også som «påfyll» i etterkant av trening.mener selv at melk bør og kan drikkes av de fleste, men da skummet og ekstra lett..
    tar ernærings utdanning og synes dette er et interessant område…hva tenker dere som jobber med det?er det for mye med 1-1,5L melk daglig?(forusatt at den har lavt fettinhold..)

    Svar
    • 2. Anne Sofie Biong  |  september 25, 2009, kl. 8:59 am

      Hei Anders!
      Jeg skrev «min daglige halvliter» i innlegget mitt, men jeg må innrømme at jeg ofte drikker 1-1,5 liter skummet melk eller ekstra lett om dagen. Jeg bruker også skummet melk (med Oboy) etter trening og da drikker jeg mye… Forskningen viser faktisk at sjokomelk er noe av det smarteste man kan drikke etter trening. Jeg har aldri sett noe mål på hva som kan regnes som en «overdose» melk, men til små barn anbefaler man max en halv liter pr dag for at melka ikke skal fortenge andre nyttige matvarer.

      Hilsen fra
      Anne Sofie

      Svar
  • 3. Bør du drikke melk? - Saras Verden  |  september 25, 2009, kl. 7:08 pm

    […] er tryggere sånn. Synes vi. At “Tine-bloggen” sier noe annet får de stå for. Relaterte innlegg:Melk – en drikk for kuer?Viktige ord å […]

    Svar
  • 4. Mailin  |  oktober 13, 2009, kl. 6:14 pm

    jeg vet ikke om det var noen som køddet, men ja du kan sikkert legge den ut ..

    http://mmailinn.blogg.no/1254594056_vi_etterligner_en_rek.html#comment

    Svar
  • 5. Hva slags melk skal barn drikke? « sunnhetsbloggen  |  mai 11, 2010, kl. 10:37 am

    […] melkevarianter med begrunnelse i forbygging av hjerte- og karsykdom. Med tanke på at det finnes svært lite dokumentasjon på at inntak av melkefett fører til hjerte- og karsykdom, syns jeg denne begrunnelsen er litt […]

    Svar
  • 6. Martin Skagseth  |  mai 23, 2010, kl. 11:32 am

    Apropo, hvordan kan man få tak i doktorgradsavhandlingen din? Får bare tilgang til det «lille» prosjektet der dere sammenligner smør og ost på nett.

    Fin nettside forresten:)

    Svar
    • 7. Anne Sofie  |  juli 2, 2010, kl. 7:07 pm

      Beklager at jeg ikke har fått med meg denne kommentaren din tidligere. Jeg har avhandlingen min elektronisk og kan sende den til deg på mail. Hvis du ikke vil oppgi din mailadresse her, kan du sende en mail til meg: anne.sofie.biong@tine.no så svarer jeg ved å sende deg avhandlingen. Men vær obs på at du får en ikke-tilstede-mail hvis du gjør det nå, for i morgen drar jeg på ferie og blir borte i 4 uker:) Men jeg lover å svare deg når jeg kommer tilbake.

      Tusen takk for kompliment, forresten!

      Svar
  • 8. Katrine  |  juli 15, 2010, kl. 1:45 am

    Hei!

    Hvordan påvirker egentlig melk og melkeprodukter blodsukkeret? Jeg spiser 1-2 stk Tine mild og lett yoghurt naturell daglig, pluss at jeg drikker skummet kulturmelk eller skummetmelk til måltid eller mellom to måltider. Hvordan er blodsukkerstigningen f.eks sammenliknet med ekstra grovt brød eller rent sukker?

    Jeg lager av og til havregrøt av 35g havregryn og 2,5 dl skummet melk. Vil dette gi en rask blodsukkerstigning? Hva med skinke/fiskegrateng med hvit saus + ca 40 g fullkornspasta?

    Jeg må virkelig si at dette er en super side! Dere gjør en fantastisk jobb!

    Svar
    • 9. Kirsti  |  juli 15, 2010, kl. 1:04 pm

      Så bra at du liker siden vår!
      Det er mange som lurer på dette med matvarer og påvirkning på blodsukkeret, så vi får skrive oss bak øret at dette bør bli tema for et eget blogginnlegg. All mat som inneholder karbohydrater påvirker blodsukkeret i større eller mindre grad. I tillegg til mengde og type karbohydrat vil det være variasjon fra individ til individ (feks hvordan kroppen din svarer med å skille ut insulin når du spiser sukker), og ikke minst vil måltidets sammensetning være med på å avgjøre hvor stor blodsukkerstigningen blir. Eksempelvis vil blodsukkeret øke mindre dersom du spiser en neve druer sammen med nøtter (som inneholder fiber og protein som forsinker opptaket av sukkeret), enn om du spiser druene alene.

      Melkesukker har en litt lavere ‘glykemisk indeks’ enn vanlig «bordsukker». Det vil si at om du spiser samme mengde av de to sukkertypene vil melkesukkeret gi en litt lavere blodsukkerstigning. I tillegg inneholder melk protein, noe som er medvirkende til at både melk og yoghurt regnes blant matvarene som påvirker blodsukkeret lite. Fordi syrnet melk forsinker magesekktømmingen vil sukker fra syrnet melk og yoghurt tas opp enda litt saktere enn sukkeret i vanlig melk. Grovt rugbrød og pumpernickel har også lav glykemisk indeks, mens mellomgrovt brød, knekkebrød og havregrøt har en moderat glykemisk indeks. Alle matvarene du nevner bidrar med viktige stoffer til et balansert kosthold, og blodsukkerstigningen vil være helt uproblematisk for en frisk person. Å velge mellomgrovt brød kan være helt fint, og man kan da kombinere med noe proteinrikt (feks makrell i tomat, egg eller kjøttpålegg) om man ønsker å bidra til at stivelsen fra brødet tas opp langsomt. Om du har en en vanskelig regulerbar diabetes(kroppen skiller ikke ut nok insulin) kan det være lurt å måle blodsukkeret for å se om 2,5 dl melk i ett måltid blir for mye på en gang, -men spesielt i kombinasjon med havregryn er dette trolig ikke noe problem selv for de som har sukkersyke.

      Håper dette var oppklarende, -om ikke regner jeg med at du spør igjen! Hilsen Kirsti

      PS Tilsatt sukker i smaksatt melk og yoghurt vil selvsagt gi større virkning på blodsukkeret enn naturellvarianter. Velg gjerne typer som er tilsatt lite sukker, som feks Tine Yoghurt Ja.

      PS

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

