Fettsyrer – sunne eller usunne? – og litt om palmitinsyre igjen

august 11, 2009 at 2:55 pm 11 kommentarer

 Av Anne Sofie

Lurer du på hva fettsyrer er for noe?  Vel, alt fett er bygd opp av fettsyrer. Det er utrolig mange forskjellige av dem, Foto: Yaymicroantagelig mange tusen, men noen er mer vanlige enn andre. Fettsyresammensetningen er karakteristisk for de ulike fettslag. F.eks er den helt forskjellig i melkefett og i vegetabilske oljer. De vegetabilske oljene er til og med helt forskjellige avhengig av hvilke planter de kommer fra. 

Fettsyrene har ulik lengde og noen av dem er mettet og noen er umettet. Det har noe med den kjemiske sammensetning å gjøre, og det kan du lese mer om andre steder. Alle fettslag innholder både mettede og umettede fettsyrer, men i forskjellig blanding. Hvis fettet innholder mye umettet fett er det mykt (som oljer). Inneholder det mye mettet fett, er det hardt (som kokosfett og melkefett).

«Fettsyrer i kosten og helse» er ikke noe enkelt tema, og debatten går ustanselig fagfolk imellom når det gjelder hvor sunne eller hvor usunne fettsyrene er. Noen av fettsyrene er enkle å forholde seg til, f.eks de lange omega 3 fettsyrene i fisk som er sunne, fordi her er fagfolk enige.

Det er også enighet om at palmitinsyre ikke er bra. Denne finnes det mye av i melkefett og i palmeoljePalmitinsyren er den fettsyren som har mest uheldig effekt på kolesterolet. Den nederlandske professoren Ronald Mensink (en av verden fremste eksperter på området) fikk engang spørsmålet: Hvis vi skulle gjøre melkefett sunnere, hva ville du anbefale oss å gjøre da? Svaret var: «Sørg for å senke innholdet av palmitinsyre!»

Professor Emeritus Jan I. Pedersen på Avdeling for ernæringsvitenskap, UiO og en av Norges fremste eksperter på fett og helse, svarte det samme da han fikk det samme spørsmålet: «Enhver nedgang i innhold av palmitinsyre er positivt for folkehelsa.»

Dette er noe vi har jobbet med de siste åra i TINEs forskningsavdeling og som vi begynner å se resultater av nå. Skriver mer om det senere.

Foto: Yaymicro

 

Advertisements

Entry filed under: Fett, Hjerte og karsykdommer. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Tungt å komme tilbake på jobb – bokstavelig talt Årets morsomste slankebok

11 kommentarer Add your own

  • 1. Sunnere melkefett. « sunnhetsbloggen  |  august 25, 2009, kl. 3:10 pm

    […] som gjør melkefettet hardt. Mykt melkefett inneholder mindre av spesielt én fettsyre – palmitinsyre – som påvirker fettstoffene i blodet på en uheldig […]

    Svar
  • 2. Christoffer  |  september 7, 2009, kl. 8:35 pm

    Mamma,
    du er en fettsyrenerd 🙂
    hilsen Christoffer

    Svar
    • 3. Anne Sofie  |  september 8, 2009, kl. 6:36 am

      Okai :o)) Det er mulig du har rett. Men fettsyrer er et veldig interessant tema, og særlig når vi vet at de har så stor betydning for helsa vår. Snakkes, Christoffer!

      Svar
  • 4. Eli  |  september 27, 2009, kl. 8:12 pm

    Hva er forskjellen på herdet fett og delvis herdet fett?
    Man skulle tro at delvis herdet var litt bedre enn helt herdet, men jeg har hørt det er omvendt. Hvordan henger dette sammen?

    Svar
    • 5. Anne Sofie  |  september 29, 2009, kl. 8:07 am

      Hei Eli!
      Dette er det nok mange som lurer på. I herdingsprosessen overføres umettede fettsyrer (fra oljer) til mettede. Det vil si at herdet fett inneholder kun mettede fettsyrer. Ved delvis herding blir noe av de umettede fettsyrene overført til mettede, men mye blir også igejn som umettede. I denne prosessen endrer de umettede fettsyrene sin form, og går over til å bli såkalte transfettsyrer som er meget uheldige for helsa. De er faktisk mer skadelige enn om man herder fullstendig og sitter igjen med bare mettede fettsyrer.

      Jeg har skrevet litt om dette i et tidligere innlegg: https://sunnhet.wordpress.com/2009/06/10/hvorfor-palmeolje-i-matvarer/

      Håper dette var en grei forklaring!

      Hilsen fra
      Anne Sofie

      Svar
  • 6. Katrine  |  juli 1, 2010, kl. 11:26 pm

    Hei!

    Jeg er litt forvirret og usikker når det gjelder palmeolje og den uheldige effekten den har på kolesterol osv. Hva er det som gjør at denne oljen er stemplet som så veldig farlig? Er det noe ved palmeoljen som er spesielt farlig, eller har den omtrent samme negative helseeffekt som annet mettet fett (kjøtt, sjokolade, fløte osv)? Jeg har blitt ganske skeptisk til å spise Vita hjertego lettmargarin pga at den inneholder palmeolje (spiser to skiver med den om dagen), men jeg har ikke så veldig lyst til å droppe den. Er det stor forskjell på hvor mye palmeoljen øker kolesterolet og «tetter igjen blodårene» i forhold til annet mettet fett?

    Svar
    • 7. Anne Sofie  |  juli 2, 2010, kl. 7:46 pm

      Hei!
      Palmeoljen er ikke «veldig farlig» som du skriver, vi bør bare ikke ha i oss for mye av den. Grunnen til det, er at den inneholder veldig mye av det mest ugunstige mettede fettet (palmitinsyre). Det finnes veldig mange forskjellige mettede fettsyrer (dette varierer fra fettkilde til fettkilde) og ikke alle har uheldige effekter i forhold til hjerte- og karsykdommer. Melkefett har en helt spesiell sammensetning av mettede fettsyrer som ikke finnes i annet fett, og mange av disse har heller ikke den skadelige effekten i forhold til hjerte- og karsykdom som palmitinsyre. Palmitinsyre påvirker fettstoffene dine i blodet på en uheldig måte, ved at forholdet mellom totalkolesterolet og det gunstige HDL-kolesterolet går opp. Dette er uheldig med tanke på hjerte- og karsykdommer. Jeg har skrevet mer om dette i innlegget om kolesterol, men kanskje jeg skal lage et innlegg om mettede fettsyrer fra ulike fettkilder også?
      Jeg vet ikke hvor mye palmeolje det er i Vita hjertego lettmargarin, men jeg syns ikke redsel for palmeolje skal være grunnen til at du kutter ut den når du ikke spiser mer enn to skiver med den hver dag. Den innholder mye flerumettet fett også, som myndighetene anbefaler at vi skal spise mer av. Jeg vet at Mills er blitt utfordret av ernæringseksperter til å redusere innholdet av palmeolje i sine margariner, så da får vi bare håpe at de finner en annen smartere løsning snart, slik at du kan nyte dine skiver med Vita hjertego med god samvittighet!

      Ha en god sommer!

      Svar
      • 8. Katrine  |  desember 18, 2010, kl. 12:22 pm

        Folk som er opptatt av egen helse, bør i høyeste grad også være opptatt av jordas «helse». Palmeoljeproduksjon er i Sørøst-Asia den viktigste årsaken til rasering av regnskogen. Les denne artikkelen på forbrukerportalen: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/palmeolje_usunn_for_kropp_og_klode
        Det lureste er nok å holde seg så langt unna palmeolje som mulig. Ikke bare for egen del, men også for miljøet.

        Svar
        • 9. Anne Sofie  |  desember 21, 2010, kl. 1:48 pm

          Er helt enig med deg!

          Svar
  • […] fett vi spiser består av mange forskjellige fettsyrer. Det er sammensetningen av fettsyrer som bestemmer om fettet er hardt eller mykt og hvilken effekt […]

    Svar
  • 11. Eli  |  mai 9, 2013, kl. 12:01 pm

    Jeg har fått testet min fettsyreprofil. Den er 0. Anti-inflammatorisk fettsyreprofil er >90%: Palmitinsyre (PA) er 21,9%, Styearinsyre(SA) er 12%, Oljesyre(OS) er 22,2%, Linolsyre(LA) er 21,5%, Alfa-linolensyre (ALA) er 0,7%, Gamma-linolensyre (GLA) er 0,2%, dihomoGamma-Linolensyre(DHGLA) er 1,1%, Arakidonsyre (AA) er 8,6%, Eicosapentaensyre (EPA) er 4,0%, Docosapentaensyre (DPA), og Docosaheksaensyre(DHA) er 5,9%. Hva sier dette meg?? Hva er galt med kosten min? Hva bør jeg spise mer og mindre av??

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

%d bloggers like this: