Flere etablerte sannheter – nå om melkefett

juli 3, 2009 at 10:58 am 3 kommentarer

Kilde: melk.no Fotograf: Bård Ek

Kilde: melk.no Fotograf: Bård Ek

 

 

 

 

Av Anne Sofie     

Jeg har tidligere skrevet om mettet fett og etablerte sannheter. Fagfolk har lenge tatt det for gitt at melkefett gir hjerteinfarkt fordi det innholder så mye mettet fett (63%). Da jeg var hovedfagstudent på ernæringsinstituttet på UiO på slutten av 1990-tallet studerte jeg sammenhengen mellom transfettsyrer (det var det i margarin på den tiden, men heldigvis ikke nå lenger) og hjerteinfarkt. Vi hadde 112 hjerteinfarktpasienter og 107 friske personer som forsøkspersoner, og vi fant at hjerteinfarktpasientene hadde spist mest transfettsyrer (det stemte med hypotesen), men tilfeldigvis fant vi at de også hadde spist minst fett fra meieriprodukter. Det var de friske personene som hadde spist mest melkefett. Dette var litt overraskende, og vi trodde først det var noe feil i dataene våre. Det stemte jo ikke med nevnte etablerte sannhet.

Da jeg gikk dypere ned i litteraturen for å finne andre forskningsresultater på melkefett og hjerteinfarkt fant jeg at denne sammenhengen slett ikke var forsket mye på, noe som førte til en doktorgrad med tema «Melkefett og hjerteinfarkt» for meg. Samtidig er det flere forskere rundt om i verden som har sett på dette temaet og de fleste har ikke greid å vise at det er noen sammenheng mellom melkefett/meieriprodukter og hjerteinfarkt.

I dataene mine fant jeg også noe annet interessant – nemlig at de friske kontrollpersonene hadde spist melkefettet i form av ost. Flere forskere har funnet det samme. Jeg fant også at ost ikke er øker kolesterolet i samme grad som smør, og det er det også flere andre som har vist. Min konklusjon er at det kanskje finnes «noe» i melkeprodukter som beskytter mot hjerteinfarkt – vi vet jo f.eks at melk senker blodtrykket. Jeg håper at noen forskere vil studere dette videre.

Entry filed under: Fett, Hjerte og karsykdommer. Tags: , , , , , , , , .

Hva er sunnest å spise til jordbær? EU-tull om sunn mat

3 kommentarer Add your own

  • 1. Vi bør drikke melk « sunnhetsbloggen  |  september 24, 2009, kl. 12:37 pm

    […] blir det diskusjon av! Jeg har selv forsket på temaet, og vet godt at dokumentasjonen på dette ikke er fullstendig, men i det siste er det kommet […]

    Svar
  • 2. Line Andersen  |  mars 3, 2010, kl. 3:19 pm

    Ja, dette virker troverdig. Spesielt når det er sponset av Tine.

    «Smaken av hund»

    Svar
    • 3. Anne Sofie  |  mars 5, 2010, kl. 1:47 pm

      Aner jeg en liten sarkastisk undertone her?
      Jeg vet ikke hvor god kjennskap du har til vitenskapelig litteratur, men hvis du tviler på mine doktorgradsresultater, kan jeg sende deg linker til internasjonal litteratur som støtter mine resultater. Jeg er selvfølgelig klar over at det også foreligger resultater som ikke støtter mine, jeg kan sende deg link til dem også hvis du er interessert. I forskningen vil det alltid foreligge motstridende resultater. Det er det som gjør forskning så spennende!
      Jeg kan også fortelle deg at min studie ikke bare var sponset av TINE. Vi fikk en stor del av midlene fra Norges Forskningsråd, fra Ernæringsinstituttets forskningsfond og fra mye annen industri, bl.a margarinindustrien. Alle resultatene er fremkommet under ledelse og veiledning fra en professor (Jan I. Pedersen) ved Avd for ernæringsvitenskap på Universitet i Oslo, og alle resultatene er publisert i internasjonale vitenskapelig tidsskrifter hvor alt blir nøye gjennomgått av andre ledende forskere på området (såkalt referee-ordning).

      Men dette kan selvfølgelig ikke overbevise deg, når du allerede har inntatt den holdningen at du ikke tror på det….

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

