Hvorfor spise ost og drikke vin?

mai 15, 2009 at 4:17 pm 5 kommentarer

av Anne Sofie

Jeg er blitt utfordret på å komme med argumenter for å spise ost og drikke vin, og svaret kommer her, Christoffer.

At det smaker godt og er hyggelig  vil jo alltid være gode argumenter for å kose seg med litt god ost og en god vin til spesielle anledninger, og hvis jeg i tillegg kan fortelle deg at det faktisk er sunt, så er det jo enda bedre!

Her er vi faktisk mitt oppe i det såkalte «franske paradoks».  Franskmennene spiser mye mer ost enn oss, ja de har faktisk et mye større inntak av fett fra meieriprodukter enn oss, men allikevel er det mange færre franskmenn som får hjerteinfarkt, og det er litt rart. Vi har jo hele tiden fått høre at melkefett gir hjerteinfarkt. Forskerne har lenge klødd seg i hodet av dette, og mange forslag til forklaringer er satt frem.

Vin er selvfølgelig trukket fram som en av forklaringene, for det er god dokmentasjon på at et moderat inntak av alkohol gir redusert risiko for hjerteinfarkt (der fikk du et argument for å drikke vin, Christoffer).

Men i det siste er det også kommet dokumentasjon på at det heller ikke er så farlig å spise litt ost. Det er nylig publisert resultater fra en norsk studie utført på Universitetet i Oslo og ledet av professor Arne Høstmark.  Studien tok for seg resultatene fra helseundersøkelsen i Oslo hvor 18 770 personer deltok (en stor studie med andre ord!). Her fant man at de personene som hadde spist mest ost også hadde gunstigst fettsammensetning i blodet, dvs høyest HDL-kolesterol (som er det gode kolesterolet som vi skal ha mye av) og lavest triglyserider som vi bør ha lite av. Dvs at de forsøkspersonen som hadde spist mest ost, også hadde lavest risiko for å få hjerteinfarkt.

Er det mulig at dette kan være noe av forklaringen på det «franske paradoks»? At franskmenn spiser melkefett i form av ost i motsettning til oss nordmenn som drikker det i form av melk. Det er faktisk flere studier som har vist det samme. Dokumentasjonen er ikke like god som for alkohol, men resultatene fra studiene som har sett på dette temaet har alle gått i samme retning. Er det mulig at ost er sunnere enn man har trodd? Dette temaet kommer jeg også til å skrive mer om senere.

Dessuten innholder jo ost mange viktige næringsstoffer, bl.a kalsium og protein. Så Christoffer, nå har du fått et argument også for å spise ost!

av Kat Davis

Entry filed under: Fett, Hjerte og karsykdommer. Tags: , , , , , , , , , , , , .

GDA-merking, Nei takk! Les om rabarbra på denne nettsiden!

5 kommentarer Add your own

  • 1. Anita  |  mai 21, 2009, kl. 4:16 pm

    Hei!
    Artig lesning! Men vet du om studien viste om det var noen forskjell på ulike oster, som f.eks blåmugg, faste oster, smøreoster o.l?

    Svar
    • 2. Anne Sofie  |  mai 25, 2009, kl. 7:30 am

      Studien undersøkte ikke om det var forskjell på de ulike osteslagene. Spørsmålet som ble stilt til forsøkspersonene var: Hvor ofte spiser du vanligvis ost (alle slag)? Det er uansett spennende å se at ost har en spesiell effekt når det gjelder risikofaktorer for hjerteinfarkt. Jeg fant det samme i min doktorgradsstudie, og da var det Jarlsbergost jeg brukte. Det kan godt være at det er forskjell på de ulike osteslag, så det håper jeg noen andre forskere tar tak i og undersøker.

      Anne Sofie

      Svar
  • 3. Christoffer  |  mai 28, 2009, kl. 3:34 pm

    Tusen takk, mamma:) Det var artig at du lagde et innlegg om ost og vin. Jeg skal ta konklusjonen din bokstavlig, men jeg sliter med å spise opp osten jeg har i kjøleskapet. Det er ganske mange slag nemlig. Det koster litt å være «fin i matveien» i Norge. Kanskje spesielt når det gjelder ost; for en god brie, eller en god manchego må man jo betale skjorta. Dette må jo gjerne importeres- det finnes selvsagt flere gode norske oster også, men de er også ganske eksklusive. Jeg som er så glad i ost sliter litt med å få budsjettet til å gå opp når jeg «må» kjøpe ost til 4-500 kr. per kilo. Jeg synes at det i seg selv er et argument for lavere tollbarrierer. Heia franske oster:)

    Jeg tok ansvar for det med å drikke litt vin i helga, og jeg har gjerne en kartong stående, så det er lett å ta et glass til maten f. eks. Så det er også ivaretatt.

    Jeg fikk nettopp sjekket blodet mitt, og det var mye av de snille fettsyrene. Og jeg bruker jo smør eller bremyk til matlaging, og olje til å steke med.

    Jeg tror det er et par av vennene mine som er interessert i dette også, så jeg tror jeg skal poste det på facebook.

    Svar
    • 4. Anne Sofie  |  juni 2, 2009, kl. 12:32 pm

      Hei Christoffer
      Takk for kommentaren! Fint at du koser deg med gode franske oster og rødvin av og til. Det viser at du i hvertfall har fått med deg noe positivt hjemmefra :-))) Det at du har bra blodkolesterol (for jeg regner med at det er det du har fått målt) kan godt ha en sammenheng med at du bruker melkefett (ost og Bremykt). Det er riktignok vist at melkefett øker kolesterolet, men det er det gode kolesterolet som øker. At du i tillegg steker i oljer er også positivt.

      Fint hvis du opplyser Facebook-vennene dine om denne siden. Vi blir veldig glade for det!

      Hilsen fra mamma

      Svar
  • 5. Christoffer  |  juni 2, 2009, kl. 9:39 pm

    Jeg har postet den på Facebook-profilen min, ja. Det gir jo noen flere treff. Det må jo være et poeng for dere å forsøke å få mange til å lese denne bloggen.

    Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 134 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

