Er alt vegetabilsk fett sunt? – hva med palmeolje?

mai 11, 2009 at 10:35 am 8 kommentarer

av Anne Sofie

Palmeolje er et hett tema i media om dagen. Så du Forbrukerinspektørene på NRK1 onsdag 6. mai? Programmet satte fokus på at mange av produktene i matvarebutikkene innholder palmeolje. Palmeolje er et vegetabilsk fett som både er uheldig for miljøet og for helsa di. Palmeolje inneholder mye av fettsyren palmitinsyre som er sterkt kolesteroløkende. Da herdet fett (med transfettsyrer) måtte ut av matvarene, erstattet mange produsenter det med palmeolje og merket produktet med «vegetabilsk fett». De største bidragsyterne til palmeolje i kostholdet er margarin, frityrolje, kaker og kjeks, og ost hvor melkefettet er fjernet og erstattet med palmeolje (revet analogost).

Da media tok tak i palmeolje-temaet var jeg glad for at TINE lenge har hatt en bevisst holdning til palmeolje i våre produkter. Vi har f.eks bestemt at vi ikke skal lage osteerstatninger, som f.eks revet analogost, til dagligvaremarkedet. Vi har riktignok noen få produkter som innholder palmeolje, men jobber aktivt for å finne andre sunnere løsninger.

Fett og helse er et interessant tema som jeg kommer til skrive mer om framover. Gi meg beskjed hvis det er spesielle temaer innen dette fagområdet du vil jeg skal skrive mer om.

Entry filed under: Fett. Tags: , .

Nøkkelen til sunnere valg Grunn til E-stoff skrekk?

8 kommentarer Add your own

  • 1. Christoffer  |  mai 13, 2009, kl. 1:09 pm

    Bra innlegg – Dette er spennende! Det er helt klart mange som tror at alt vegetabilsk fett er bra, og det er vel et syn som trenger nøyansering. Det regner jeg med at du kommer til å skrive mer om. Jeg vil ha noen gode grunner til å spise ost og drikke vin:)

    Hilsen Christoffer

    Svar
    • 2. Anne Sofie  |  mai 18, 2009, kl. 1:55 pm

      Hei Christoffer!
      Jeg er helt enig med deg i at synet på vegetabilsk fett er for unyansert. Fett i kostholdet og effekten det har i kroppen er et svært komplisert tema, og når det forenkels blir det fort unyansert. Det samme gjelder for melkefett, som er mitt spesialområde. Jeg skal skrive mer om dette framover, så følg med! Jeg skal også gi deg noen gode argumenter for å spise ost og drikke vin :-))) Det er nemlig kommet noen interessante resultater fra forskningen i det siste!

      Hilsen fra Anne Sofie

      Svar
  • 3. Ninja Benneche  |  mai 15, 2009, kl. 7:57 am

    Er det palmeolje i all margarin? Hva med knekkebrød?

    Svar
    • 4. Anne Sofie  |  mai 18, 2009, kl. 1:51 pm

      Hei Ninja!
      Jeg har desverre ikke oversikt over hva andre næringsmiddelaktører har i sine produkter. TINE markedsfører hverken margarin eller knekkebrød, så du må nok spørre de som produserer dette om de har palmeolje i sine produkter.

      Hilsen fra Anne Sofie

      Svar
  • 5. Hvorfor palmeolje i matvarer? « sunnhetsbloggen  |  juni 11, 2009, kl. 8:35 am

    […] har lovet å skrive mer om palmeolje, og jeg tenkte jeg skulle skrive litt om hvorfor industrien bruker palmeolje i sine produkter. […]

    Svar
  • […] det finnes ulike typer av mettet fett. Mettet fett fra melk, kjøtt og vegetabilske kilder (f.eks palmeolje) har helt forskjellig sammensetning og dermed ulik virkning på […]

    Svar
    • 7. John  |  januar 19, 2012, kl. 8:25 pm

      Etter et langt usunnt liv nådde jeg 90,3 kg. på min vekt. Nå morgenen 5,5 uker etter maksvekten min viste vekten i dag 84,8 kg. Det er 5,5 kilo på 5,5 uker det. Har ikke gjort noe annet enn å endre kostholdet. Ikke en eneste treningstime.

      Svar
      • 8. Anne Sofie  |  januar 20, 2012, kl. 12:21 pm

        Så bra! Ser ut som om du har funnet et opplegg som passer for din kropp. Det er viktig at du gjør kostendringer som du greier å holde på senere også, etter at du er kommet ned til ønsket vekt. Varige livsstilsendringer er det beste for god helse.

        Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 133 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

