WHO-ros for norsk markedsføringsforbud

juli 26, 2012 at 8:55 am 2 kommentarer

Av Kirsti

Ved å forby markedsføring mot barn og unge av usunn mat og drikke  håper myndighetene å kunne påvirke de unges matvaner i positiv retning. Verdens Helseorganisasjon (WHO) mener slik regulering kan være et effektivt tiltak  i forebygging av livstilssykdom, og berømmer Norge for å gå foran som et godt eksempel

Barn og unge blir stadig tyngre, og sammenhengen med usunt kosthold og mindre fysisk aktivitet er klar. Parallellt med vekten øker sjansen for å utvikle plager og følgesykdommer senere i livet. – Vi ønsker å beskytte barn og unges helse bedre, sier helse- og omsorgsminster Anne-Grete Strøm-Erichsen i en omtale av den nye forskriften på departementets hjemmesider.

Ønsker å være en del av løsningen

Det er flott at myndighetene tar tak i utfordringene i barns kosthold. Matindustrien vil og må være en del av løsningen. Kritikken mot de frivillige retningslinjene  som mange av de store aktørene har sluttet opp om tidligere,  er at de har vært for vage og uklare. Regjerningens utkast til forskriften må gjøres tydeligere og mer presis om den skal bli et mer nyttig styringsverktøy.

Usikkerhet i bransjen

Her hjemme kom forslaget til nye regler noe skjevt ut fra hoppkanten, og mange fikk med seg seg at selveste Statsministeren var ute og twitret om saken. For matprodusentene er usikkerheten fortsatt stor om hva forslaget til forskrift egentlig innebærer.  

Alt som kan apellere til barn

Det er markedsføring rettet mot barn og unge av usunn mat som forbys i forskriften. «Markedsføring» er i forskriftsforslaget definert som «Enhver handling foretatt i næringsvirksomhet for å fremme omsetning av næringsmidler overfor forbrukere«. Hvorvidt markedsføringen anses å være rettet mot barn og unge skal vurderes ut fra  «om markedsføringen eller de markedsførte næringsmidlene har en presentasjonsform, innhold eller utforming som kan appellere til barn og unge, for eksempel på grunn av språk, farger, effekter eller billedbruk» (forskriftsutkastets paragraf 5, bokstav a).

Fortsatt liv laga for Kaptein Sabeltann?

Det er ikke bare kuene på sjokomelka og isen med Kaptein Sabeltann som går dårlige tider i møte dersom paragrafen som er gjengitt over skal tolkes etter ordlyden. For hva er vel bamsemums, seigmenn og spennende små-is i morsom innpakning om ikke nettopp en presentasjonsform eller utforming som kan apellere til barn og unge?  Mange representanter fra matindustrien pustet derfor lettet ut da helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen presiserte at emballasje og innpakning i seg selv ikke vil bli berørt. Skal vi tro ministeren er det altså lov til å selge Kaptein Sabeltann-isen, men ikke å reklamere for den på en måte som kan apellere til barn og unge.

Trenger klare retningslinjer

Det er behov for mange avklaringer og presiseringer for at den nye forskriften skal bli et nyttig og brukbart verktøy i kampen mot overvekt og livsstilssykdommer. Vi ser frem til å komme med innspill og til å være med i utformingen av nye retningslinjer for en samlet norsk matindustri. Høringsfristen er satt til til 7. september, så her er det bare å brette opp ermene!

Lenke til høringsdokumentene finner du på Helse- og omsorgsdepartementets hjemmesider.

About these ads

Entry filed under: Barn og ungdom, Diabetes, Diverse, Fett, Hjerte og karsykdommer, Merking av matvarer, Overvekt, Vekt, Vektkontroll. Tags: , , .

Grønnest av alle – grønnkål Sunnere matvarevalg med Batman

2 kommentarer Add your own

  • 1. Jan Mesicek  |  juli 27, 2012, kl. 11:45 am

    Når man klarer å putte tobakk inn i låste skap bak kassen, burde man klare et enkelt forbud om sukkertøy/smågodt osv. i gripehøyde til små barn. Det burde også settes klare advarsler på alle varer som inneholder sukker, at sukker er svært helseskadelig i store mengder. Reklameforbud mot «usunn» mat kan høres ut som en god ide, men uenigheten er jo ganske stor om hva som er sunt og usunt. La oss begynne med det vi alle er enige om: sukker er svært skadelig, og sukkerinntaket må ned. Sukkerforbud på skoler, regulering for markedsføring og produktplassering av sukker osv.

    Videre var det en gedigen tabbe å opprette Brustadbua. Det har ført til en overetablering av storkiosker man ikke ser i andre land. Storkioskene lever stort sett av å selge søppelmat: boller, vafler, muffins, godteri osv.

    I Oslo kommunes navn må barn sluses igjennom sukkerutsalgene på kinoene for å kjøpe sine billetter! Du tvinges på enkelte kinoer til å gå igjennom sukkerutsalget for å komme inn i salen. Det finnes ETT stakkarslig sukkerfritt produkt. Snacks med baconsmak (ikke ekte bacon bare smaksforsterkere), popcorn, smågodt i alle de fargene kjemikaliene kan klare å skape …

    La oss holde kostholdsdebatten i live, men det er på tide å gjøre noe med det vi alle er enige om: sukkerforbruket må ned, og det må kraftige virkemidler til. Vi kan ikke tro at en 11 eller 10-åring vil forstå at sukker gir fedme og diabetes. Som voksne har vi faktisk et ansvar her. Et ansvar politikerne ikke klarrer å ta. Ikke overraskende, har noen av dere sett hva som serveres i stortingskantinen? Rundstykker med margarin, vafler, wienerbrød osv.

    Selv møter jeg i enkelte helsepolitiske utvalg som politisk representant. Hva tror dere vi får tl møtene? Jo, kaker og kjeks.

    For de som ennå ikke har lest Dag Viljen Poleszynskis utmerkede bok «Sukker – en snikende fare», vil jeg anbefale et snarlig besøk til biblioteket. Den kommer også i revidert utgave snart.

    God helg!

    Svar
    • 2. Kirsti  |  juli 27, 2012, kl. 12:09 pm

      Takk for klare og engasjerte meninger! Antar det er flere som vil bruke stille sommeruker på å skrive høringsinnspill…

      God helg til deg også! Kirsti

      PS Positivt er det i alle fall at inntaket av tilsatt sukker ser ut til å være på vei i riktig retning (se eventuelt omtale av resultatene fra den nye Norkost-undersøkelsen i tidligere blogginnlegg)

      Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 114 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

Følg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 114 andre følgere

%d bloggers like this: