Grønnest av alle – grønnkål

juli 23, 2012 at 4:52 pm 2 kommentarer

Av Anne Katrine

I år har jeg et par potter med krydder og grønnsaker på verandaen. Blant disse er en grønnsak jeg ikke har spist siden barndommen. Jeg husker den fra skolehagen . Jeg vet jo at grønnkål er sunt, men ble likevel overrasket da jeg kom over artikkelen Grønn superhelt på Vektklubb.no.

Det er synd at grønnkålen er så ukjent og lite brukt, og ikke minst vanskelig å få tak i butikken. Du ser jo på den at den strutter av grønn sunnhet. Om så bare halvparten av omtalen i artikkelen stemmer, så er den supersunn. De strenge reglene rundt bruken av ernærings- og helsepåstander krever nok  litt mer dokumentasjon, men ifølge frukt.no er grønnkål supertrendy blant de helsebevisste i California. Per 100 gram inneholder grønnkål 530 mg kalium, som er mer enn i tilsvarende mengde spinat. 100 gram grønnkål inneholder 157 mg kalsium (anbefalingen er ca 800 mg per dag) . I tillegg inneholder grønnkål også en del fiber, vitamin A, vitamin C og folat.

Hvordan brukes grønnkålen?

Når den er ung og plukkes rett fra planten, går det an å spise den rå. Likevel anbefaler jeg å  forvelle den og bruke den i supper, paier og stuinger, på samme måte som du ville brukt for eksempel spinat, brennesle eller skvalderkål, se Gyrd sitt innlegg om å bruke ugress i maten. Du kan finhakke grønnkålen, forvelle den og legge den i porsjoner i fryseren, klar til bruk.  Jeg forsøkte meg også på oppskriften på grønnkålchips med olivenolje som sto i nevnte artikkel. Det ble en artig variant,  men jeg tviler på at det blir en stor slager:)

Pesto

Jeg testet ut pestoppskriften med stort hell. Du verden for en knall grønn opplevelse, pestoen ble jo nesten selvlysende! De fleste er nok vant til en pesto med  litt mer smak, men det går jo an å krydre den litt mer!

Grønnkålpesto:

Ca 1 dl finhakket grønnkål
2 ss persille, finhakket
2 fedd hvitløk
30 g pinjekjerner eller mandler ristet i varm panne
50-80 g revet parmesan
6 ss olivenolje
6 ss kokt vann/buljong

Del grønnkålen i biter (jeg fjernet stilken) Dypp bitene i kokende vann (jeg brukte en sil som jeg dyppet ned i en stor kjele).
Kjør alle ingrediensene til pestoen, unntatt oljen, i en food processor eller hurtighakker. La maskinen gå mens oljen tilsettes i en tynn stråle. Jeg brukte ristede solsikkekjerner istedenfor pinjekjerner, noe som gikk helt greit. Jeg krydret også pestoen litt mer med blant annet litt finhakket chili og pepper.

Servert sammen med nybakt Foccacia ble pestoen en suksess!

Entry filed under: Opplysningskontoret for frukt og grønt, Oppskrifter, Sunnhetstips. Tags: , , , , .

«Supermat» – trenden er her WHO-ros for norsk markedsføringsforbud

2 kommentarer Add your own

  • 1. Elisabeth Stigum  |  juli 31, 2012, kl. 9:03 am

    Hei Anne Katrine! Vil bare presisere at det er Vektklubb.no (ikke vektklubben.no). :-)

    Svar
    • 2. Anne Katrine  |  juli 31, 2012, kl. 9:30 am

      Hei Elisabeth og tusen takk for at du sier fra. Det er nå rettet opp.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Feeds

Finn tidligere innlegg

Aktuelt fra Twitter

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Bli med 115 andre følgere

bloglovin
Blogglisten
Bloggurat

Følg meg

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 115 andre følgere

